طرح توجیهی تولید بتن آماده سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Ready concrete

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی توليد بتن آماده سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی توليد بتن آماده را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

بتن یک سنگ مصنوعی است ، که در آن سنگ های طبیعی از سایزهای خوب دانه بندی شده به وسیله یک شبکه سیمانی به هم متصل می شوند و به این طریق استحکام به وجود می آید . بتن های آماده در صنایع ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند.


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی توليد بتن آماده


از آنجایی که بتن های تولید شده در کارگاه با روش های دستی ، از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیستند ، استفاده از بتن آماده در ساخت هر قطعه و یا سازه بتنی ارجحیت دارد .

اصولاً بتن هایی که به صورت کارخانه ای تولید می شوند ، به علت وجود نظارت متمرکز و استفاده از تجهیزات تخصصی ، مطمئن تر و دارای کیفیت بهتری هستند .

به طور کلی موارد مصرف بتن آماده هر جایی است ، که از بتن استفاده می شود :

مانند ساخت سدهای بتنی ، دیوارهای حائل ، پرده آب بند زیر سدهای خاکی و .... ، یکی از کاربردهای بالقوه بتن آماده ، ساخت بناهای شهری ( اعم از مسکونی ، اداری ، تجاری و ... ) است .

با توجه به افزایش نظارت و لزوم رعایت استانداردها در امر ساختمان سازی ، انتظار می رود که در آینده ای نزدیک ، تولید بتن به روش های دستی ( که در بیشتر کارگاه های ساختمانی معمول است ) منسوخ شود و استفاده از بتن آماده جایگزین آن گردد.

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده بتن آماده

ده کشور، یعنی جمهوری خلق چین ( 6/34% ) ، هندوستان ( 7/5 % ) ، ژاپن ( 6/5% ) ، ایالات متحده ( 2/2% ) ، اسپانیا ( 2/%2 ) ، آلمان ( 2/4% ) ، ایتالیا ( 2/5% ) ، ترکیه ( 2/6% ) ، برزیل ( 3/2% ) و کره جنوبی ( 5/4 ( % تقریباً 70% از تولید جهانی سیمان و بتن را مصرف می کنند .

شرایط واردات و صادرات بتن آماده :

به دلیل سنگینی و حجیم بودن و همچنین شرایط خاص حمل و نقل ، صادرات این محصول مقرون به صرفه نمی باشد .

در ضمن از آنجایی در تولید این محصول هیچکدام از کشورهای همسایه ایران نسبت به کشورمان از مزیت نسبی برخوردار نیستند ، لذا وارداتی هم صورت نمی گیرد .

اهمیت استراتژیک بتن آماده :

با توجه به تمایل روز افزون بشر به شهرنشینی به خصوص در کشورهای درحال توسعه و به تبع آن نیاز به ساختمان های با استحکام و عمر بیشتر، نیاز به بتن روز به روز در حال افزایش است.


فرایند توليد بتن آماده


ایستگاه یا کارگاه تولید بتن ، شامل لوازم و تجهیزات جهت دریافت ، انبار ، جابه جایی و توزین مصالح ، به منظور تهیه بتن طبق فرمول کارگاهی و همچنین تحویل مواد توزین شده به تجهیزات حمل ، قبل یا بعد از مخلوط نمودن مصالح می باشد .

ایستگاه ها از نظر محصول تولیدی به ایستگاه های بتن حجیم ، بتن روسازی ، بتن معمولی ( بتن آماده ) و فرآورده های بتنی طبقه بندی می شوند .

اغلب ایستگاه های مرکزی بتن ، شامل اجزای اصلی زیر می باشند :

دپو و انباره سنگدانه ها ، سیلوی نگهداری سیمان ، سیستم های پیمانه کردن و توزین برای نسبت بندی سیمان و سنگدانه ها ، کنتور اندازه گیری آب ( و یا یخ ) و همچنین وسیله ای برای کنترل لوازم پیمانه کردن .

آرایش قرار گرفتن و اندازه این اجزا بسته به عملکرد کارگاه تعیین می گردد.

انباره سنگدانه ها :

سنگدانه ها اغلب به صورت دپو و سرباز ( و در موارد خاص در زیر پوشش ) در پشت ایستگاه ساخت بتن ذخیره می شوند . در بعضی ایستگاه ها قبل از توزین ، مصالح به کمک لودر یا دراگلاین کوچک ، وارد سیلوی سنگدانه ها می شوند .

حجم سیلوی سنگدانه ها لازم نیست که بزرگتر از مقدار لازم برای یک پیمانه بتن باشد ، مشروط بر آنکه وسیله پر کردن سیلو اجازه ندهد ، تا سنگدانه ای به اتمام برسد و به طور دائم با دپوی سنگدانه ها در ارتباط باشد .

اگر قرار است سیلو جهت آماده سازی سنگدانه ها مانند حرارت دادن ، خنک کردن یا خشک کردن مصالح نیز به کار رود ، اندازه آن به سرعت تولید و شرایط مورد نظر مصالح در زمان رسیدن به مرحله پیمانه کردن بستگی خواهد داشت .

در مناطق سرد سیلوی سنگدانه ها به صورت دربسته بوده و اغلب اندازه آنها به حدی است ، که مواد لازم برای اولین سری کامیون های حمل ، در طول شب گرم شود .

در مواردی که سرعت تولید بتن در روز متغیر است ، حجم سیلو باید قدری بزرگتر انتخاب شود ، تا در حین تولید ، تاخیری برای سیستم پرکننده به وجود نیاید . حجم سیلوی سنگدانه ها غالباً بر مبنای پرمصرف ترین مصالح تعیین می گردد .

سیلوی سیمان ( و مواد پوزولانی ) :

هر نوع سیمان یا ماده پوزولانی ، باید دارای سیلوی جداگانه ای می باشد . حجم سیلوی سیمان تابعی از مصرف روزانه کارگاه و نرخ دریافت سیمان از کارخانه است .

در تعیین حجم سیمان براساس وزن و وزن مخصوص ، باید به ضریب تورم سیمان توجه نمود . در اغلب موارد سیمان توسط تانکرهای مخصوص ، به صورت فله ای که سیمان را به روش هوای فشرده ( پنوماتیکی ) به سیلو منتقل می نمایند ، به کارگاه حمل می گردد .

حجمی که این تانکرها حمل می نمایند ، تابعی از قوانین حداکثر وزن محور است .

هنگام تعیین اندازه سیلوی پوزولان ( خاکستر بادی و میکروسیلیس ) لازم است به وزن مخصوص کمتر پوزولان نسبت به سیمان توجه نمود ، که نیاز به حجم سیلوی بزرگتر دارد .

لازم است مسئول حمل و نقل ، حجم های حمل شده در هر کامیون را کنترل نماید .

اغلب مواد پودری که به صورت پنوماتیکی جابجا می شوند ، دارای هوای محبوس شده هستند ، که مقدار افزایش حجم آن ها با اعمال ضریب تورم جبران می شود .

سیمانی که تازه منتقل شده ، دارای جرم مخصوص 1010 کیلوگرم بر مترمکعب است . این بدان معنا است ، که برای هر مترمکعب سیمان حمل شده ، لازم است 5/1 مترمکعب سیلو آماده گردد .

سیمان به تدریج مقداری از این حجم را از دست می دهد ؛ اما برای حصول اطمینان ، لازم است جهت تعیین اندازه سیلو از ضریب تورم 5/1 استفاده شود .

برای تعیین حجم حداقل سیلو ، ابتدا باید حداکثر سرعت مصرف سیمان را تعیین نمود . سپس از تامین کننده سیمان سوال شود ، زمان دریافت بار پس از سفارش دادن چقدر است .

لازم است سیمان کافی برای پوشش دادن این مدت زمان درسیلو موجود باشد و در آخر حجم را باید در ضریب اطمینان برای پوشش دادن احتمال خرابی کامیون حمل سیمان ، بدی آب و هوا و بدقولی ، ضرب نمود.

مرکز تهیه بتن باید به گونه ای تجهیز شود ، که بتوان سیمان را با یک مقیاس کاملاً جداگانه از سنگدانه ها توزین نمود . سنگدانه های با اندازه های مختلف را می توان در یک قیف با مقیاس واحد ، براساس وزن تجمعی توزین نمود .

مخزن آب و مواد افزودنی :

مخزن آب زمانی دارای اهمیت است ، که لازم باشد آب گرم و یا خنک شود . تعیین ابعاد باید با همکاری تامین کننده تجهیزات گرمایی یا خنک کننده انجام گیرد . زمانی که مواد افزودنی به صورت فله ای توسط تانکر حمل شود ، اندازه انباره توسط سرعت تولید ، مقدار مصرف مواد افزودنی و همچنین سیستم تحویل مواد تعیین می گردد .

پیمانه های توزین :

برای حفظ مشخصات فنی ، سیمان باید به طور جداگانه وزن گردد . در اغلب مشخصات ، توزین توام سیمان و خاکستر بادی ( و یا پوزولان های دیگر مثل میکروسیلیس ) مجاز است ،

اما لازم است ابتدا سیمان وزن گردد . سیمان و پوزولان از سیلوهای مربوطه به کمک دریچه های لرزشی ، پمپ های حلزونی و یا تسمه نقاله وارد قسمت توزین می شوند.

سنگدانه به کمک لودر ، تسمه نقاله و یا دراگلاین های کوچک مستقر بر روی ایستگاه ، وارد قیف و از آنجا وارد قسمت توزین می شوند.

سنگدانه ها را می توان به صورت جداگانه و یا تجمعی توزین نمود ، که روش دوم معمول تر است . در روش جمعی ابتدا دریچه یکی از سنگدانه ها ، مثلاً شن باز شده و به مقدار مشخص شن وارد پیمانه شده و وزن آن توسط عقربه نشان داده می شود .

سپس دریچه ماسه باز شده و وزن آن با وزن شن جمع شده و مجموع وزن آن ها توسط عقربه نشان داده می شود . در روش تجمعی ، سیمان نیز ممکن است ، به همین صورت از طریق دریچه مخصوص خود ، وارد پیمانه توزین گردد . پیمانه های آب باید دقت کافی برای توزین آب را دارا باشند . متداول ترین روش پیمانه کردن آب توسط کنتور آب است .

دقت این نوع توزیع در مصارف صنعتی ، بیشتر است . یخ همیشه به روش وزنی پیمانه می شود . یخ ممکن است در پیمانه به صورت خرد شده وزن شود و یا به صورت بلوک توسط ترازو توزین شده ، سپس خرد و وارد مخلوط کن شود .

انتخاب سیستم یخ به حجم یخ مورد نیاز ، موجود بودن و هزینه یخ تجاری بستگی دارد . با وجودی که مواد افزودنی را می توان به روش وزنی آماده نمود ، اغلب این مواد به روش های حجمی آماده و مصرف می شوند .

ترازو و کنترل ها :

ترازو و وسیله کنترل لوازم پیمانه نمودن را می توان به عنوان اجزای ضروری هر پیمانه توزین دانست. معروف ترین انواع ترازو ها نوع عقربه ای و نوع بارسنج ( لودسل ) می باشد .

ترازوی عقربه ای قرائت مداوم از صفر تا بار کامل را ممکن می سازد . این وسیله ، یک دستگاه مکانیکی است ، که به وسیله اهرم های تیغه ای به پیمانه متصل شده است و می توان یک پتانسیومتر خطی به محور عقربه آن وصل نمود ، تا پیغام وزنی به صورت آنالوگ ، ارسال گردد .

این پدیده نمایش دیجیتالی وزن را در پیمانه ممکن می نماید. هر دو سیستم عقربه ای و بارسنج نتایج یکسانی داشته و هر دو روش میزان دقت مشابهی دارند .

از مزایای ترازوی عقربه ای می توان سهولت قرائت و مکانیکی بودن آن را نام برد . مزایای مربوط به سیستم بارسنج عبارتند از : قرائت با دقت بیشتر ، عدم وجود قطعات متحرک و در نتیجه نیاز به هزینه نگهداری کمتر .

ماشین آلات خط تولید طرح توجیهی بتن آماده
  • پمپ بتن
  • ایستگاه مرکزی بتن
  • سرند
  • شلنگ های انتقال
  • نوار نقاله
  • ویبراتور دستی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید بتن آماده

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.