طرح توجیهی تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Disposable vegetable dishes

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

ظروف یکبار مصرف گیاهی در ادارات و کارخانجات ، شرکت های طبخ و توزیع غذا ، رستوران ها ، شرکت های کیترینگ ، مغازه های فروش آبمیوه و بستی و توسط خانواده به منظور نگهداری و جا به جایی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ظروف یکبار مصرف گیاهی


سابقه استفاده از ظروف یکبار مصرف به سال 1359 برمی گردد . اما تولید ظروف یکبار مصرف نسل جدید از جمله ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر از 3 سال اخیر آغاز شده است .

گذر زمان و پیشرفت صنایع از یک سو ، ارتقاء سطح فرهنگ جوامع و افزایش تقاضا برای کالاهای بهداشتی از سوی دیگر باعث شده اند ، که امروزه انواع ظروف یکبار مصرف جزو لوازم جدایی ناپذیر زندگی روزانه ما شوند .

ظروف یکبار مصرف دراشکال ، اندازه ها و کیفیت های متعدد ما را در محاصره خود قرار داده اند . به طور کلی ظروف یکبار مصرف از مواد مختلفی تولید می شوند .

انواع ظروف یکبار مصرف عبارتند از :

ظروف پلیمری یا پلاستیکی ، کاغذی ، آلومینیومی ، پوسیدنی گیاهی

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از پلیمرهای مختلفی تولید می شوند ، که عبارتند از :

پلی اتیلن با دانسیته بالا ، پلی پروپیلن ، پلی استایرن

هرکدام از این مواد اولیه خصوصیات ویژه ای در محصول ایجاد می کنند و برای نمونه برای بسته بندی و نگهداری روغن ، سرکه و محصولات لبنی همچون شیر ، دوغ و ماست ، همچنین مواد غذایی گرم و مرطوب از ظروف پلی اتیلن سفید رنگ استفاده شده و ظروف پلی پروپلین سفید رنگ نیز برای بسته بندی محصولات لبنی همانند ماست ، خامه و پنیر و مواد غذایی گرم و مرطوب مناسب می باشد .

شکل ظاهری این ظروف تا اندازه ای با سلیقه تولید کننده و امکانات فنی قالب ساز تغییر می یابد ، ولی عمدتاً اندازه و ابعاد موجود در بازار مبنای کار تولید کننده می باشد و برای بسته بندی این نوع ظروف پلاستیکی ، بسته بندی اولیه و ثانویه لازم است .

بسته بندی اولیه بدین ترتیب می باشد ، که تعداد ظروف مورد نظر در کیسه های پلی اتیلنی مخصوص گذارده می شوند و بدین ترتیب از نظر نفوذ ذرات گرد و غبار و آلوده کننده های موجود در هوا و نشست آنها بر روی ظروف جلوگیری می شود .

آنگاه نظر به شکنندگی و عدم مقاومت در مقابل ضربه ظروف یکبار مصرف و تغییر شکل ظاهری آنها از کارتن های مقوایی جهت چیدن کیسه های پلی اتیلنی حاوی ظروف استفاده می شود و سپس به بازار مصرف ارائه می گردد .

ظروف یکبار مصرف از پلیمرهای مختلفی تولید می شوند که اگر تولید کنندگان و مصرف کنندگان این ظروف از آگاهی لازم در مورد آن ها برخوردار باشند ، استفاده از آن ها برای مصارف خاص مانعی ندارد.

زیرا استفاده نادرست از این ظروف می تواند باعث آزاد شدن مواد آلی و ترکیباب شیمیایی موجود در ظروف به داخل مواد غذایی شود ، که این مسأله می تواند سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد .

به همین دلیل ظروف یکبار مصرف سفید رنگ و فوم دار برای مواد غدایی سرد ، گرم و مرطوب مناسب بوده ، ولی نباید برای مواد غذایی داغ استفاده شود و مثلاً استفاده از این ظروف برای پیتزایی که در دمای 140درجه سانتیگراد طبخ می شود ، توصیه نمی شود .

اطرافمان انباشته از پلاستیک شده است . هر کارى که انجام مى دهیم و هر محصولى را که مصرف مى کنیم ، از غذایى که مى خوریم تا لوازم برقى به نحوى با پلاستیک سر و کار داشته و حداقل در بسته بندى آن از این مواد استفاده شده است .

در کشورى مثل استرالیا سالانه حدود یک میلیون تن پلاستیک تولید مى شود ، که 40 درصد آن صرف مصارف داخلى مى گردد و در همین کشور هرساله حدود 6 میلیون بسته یا کیسه پلاستیکى مصرف مى شود .

گرچه بسته بندى پلاستیکى با قیمتى نازل امکان حفاظت عالى از محصولات مختلف ، خصوصاً مواد غذایى را فراهم مى کند ، ولى متأسفانه معضل بزرگ زیست محیطى حاصل از آن گریبان گیر بشریت شده است .

اکثر پلاستیک هاى معمول در بازار از فرآورده هاى نفتى و ذغال سنگ تولید شده و غیرقابل بازگشت به محیط هستند و تجزیه آنها و برگشت به محیط چند هزار سال طول مى کشد .

به منظور رفع این مشکل ، محققان علوم زیستى در پى تولید پلاستیک هاى زیست تخریب پذیر از منابع تجدید شونده مثل ریز سازواره ها و گیاهان هستند .


کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ظروف یکبار مصرف گیاهی


توجه به بهداشت عمومی و جلوگیری از انتقال بیماری ها ، گسترش مراکز فروش و ارائه انواع اغذیه و خوراکی های مختلف و لزوم صرفه جویی هرچه بیشتر در وقت ( شستشو و ارائه مجدد ظروف ) استفاده از ظروف یکبار مصرف را اجتناب ناپذیر ساخته است .

ظروف مذکور عمدتاً جهت بسته بندی های مختلف مثل مربا ، عسل و ماست ، خامه ، بستنی ، نوشابه و شیرینی و غذا و ... مورد استفاده قرار می گیرند . ظروف یکبار مصرف وظیفه مهمی را در افزایش سطح بهداشت عمومی بازی می کنند .

محیط اطرافمان انباشته از پلاستیک شده است ، هرکاری که انجام می دهیم و هرمحصولی را که مصرف می کنیم ، ازغذایی که می خوریم تا لوازم برقی به نحوی با پلاستیک سر و کار داشته و حداقل در بسته بندی آن از این مواد استفاده شده است .

استفاده از ظروف یکبار مصرف برای نگهداری و عرضه مواد غذایی ضروری است و مراکز تهیه ، توزیع و فروش مواد غذایی نظیر سالن های غذاخوری ، ادارات و سازمان ها ، رستوران ها ، بوفه ها ، در کلیه مراسم و جلسات و در مساجد ضمن رعایت دقیق مسائل بهداشتی ، ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار گیرند .

علاوه بر آبمیوه و بستنی فروشی ها ، پیتزا فروشی ها و سلف سرویس ادارت و دانشگاه ها ، پای ظروف یکبار مصرف به میهمانی های خانگی هم باز شده است و بسیاری ترجیح می دهند ، هنگام پخش غذای نذری و در مراسمی چون جشن تولدهای کودکانه دردسر شستشوی ظرف را به کلی از برنامه حذف کنند و از بشقاب و لیوان های رنگارنگ پلاستیکی استفاده کنند .

ظروف یکبار مصرف بنا به موارد کاربرد می توانند به عنوان محصول واسطه ای یا مصرفی تلقی گردند . در مواردی که این ظروف برای بسته بندی مربا ، خامه ، سرشیر ، عسل ، ماست و ... مصرف می شوند ، جنبه محصول واسطه ای را دارند ، که در حمل بهداشتی و توزین این گونه مواد غذایی دخیل می باشند .

چنانچه از این ظروف در سر میز غذا و یا اغذیه فروشی ها و رستوران ها به عنوان وسیله سرو غذا ، بستنی و نوشابه استفاده ، شود جنبه کالای مصرفی را پیدا می کند .

به طورکلی بخش های مهم مصرف کننده ظروف یکبار مصرف عبارتند از :

  • ادارت و کارخانجات
  • شرکت های طبخ و توزیع غذا
  • رستوران ها
  • شرکت های کیترینگ
  • خانواده ها
  • مغازه های فروش آبمیوه و بستنی

تولید کنندگان ظروف لازم است شرایط بهداشتی را رعایت نموده و از مواد اولیه مصرفی Grade Food درخط تولید استفاده نمایند و نیز جنس ظروف را درکف ظرف با علامت اختصاری جهت تعیین نوع کاربرد برای مصرف کنندگان مشخص نمایند و مصرف کنندگان نیز باید به نوع مصرف و کاربرد ظروف براساس علامت اختصاری درج شده بر روی آن توجه داشته باشند .


استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی ظروف یکبار مصرف گیاهی


از آنجائی که این محصول به عنوان ظروف بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد ، لذا میبایست کلیه استانداردهای مربوط به صنایع غذایی ، به لحاظ کیفیت و مسائل بهداشتی در مورد آن رعایت گردد . طبق بررسی های به عمل آمده از سازمان استاندارد ملی ایران ، استاندارد مورد نظر برای ظروف پلیمری FDA و EEC می باشد . برخی استانداردهای مرتبط با مواد زیست تخریب پذیر در جدول 2 ارائه شده است.


کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ظروف یکبار مصرف گیاهی :


ظروف یکبار مصرف در صنایع مختلف بکار رفته و در ضمن فرآیند تولید آنها نیز پیچیده نبوده و بسیار آسان می باشد . از طرفی با توجه به حجم بالا و وزن کم ظروف یکبار مصرف ، هزینه بالایی جهت حمل و نقل این نوع کالا باید پرداخت شود و به همین دلیل تجار تمایلی به واردات این محصول نداشته و کلاً تبادلات جهانی آن از رونق چندانی برخوردار نیست .

به عبارت دیگر اکثر کشورها نیاز خود را از طریق تولید کنندگان داخلی تأمین می کنند . به طورکلی کشورهای تولید کننده یا وارد کننده مواد بالادست پتروشیمی مانند پلی اتیلن ، پلی پروپیلن و پلی استایرن تولید کننده ظروف یکبار مصرف نیز می باشند . انگلستان از سال 2002 تولید این محصول را به طور رسمی آغاز کرده است .

در حال حاضر طوفانی از جانب غرب و شرق سراسر گیتی را فرا گرفته ، به طوری که تمام ظروف بسته بندی و حتی کالاهای تبلیغاتی در المپیک 2008 چین که المپیک سبز نامیده شده از پلیمرهای گیاهی تولید می شوند و خود چینی ها بالای یکصد کارخانه در این زمینه در حال احداث دارند .


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ظروف یکبار مصرف گیاهی


چنان که در بخش قبل اشاره شد ، ظروف یکبار مصرف و بطور کلی مواد حجیم با وزن سبک و قیمت ارزان در بازارهای جهانی و مبادلات برون مرزی جای چندانی ندارند . از این رو شرایط خاصی نیز برای واردات این محصول درکشور ما تعریف نشده است .

برای صادرات این محصول شرایط خاصی وجود ندارد . البته چنانچه پیش از این گفته شد ، از آنجایی که محصولاتی از این دست وارد بازارهای بین المللی نمی شوند ، در بخش صادرات نیز مطرح نمی شوند .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی ظروف یکبار مصرف گیاهی


استفاده از ظروف یکبار مصرف به تدریج جزء لاینفک زندگی مردم شده است و اکثر مردم روزانه حداقل یکبار از این ظروف شامل ظروف صرف غذا ، انواع لیوان و یا محصولات بسته بندی شده در این ظروف استفاده می کنند .

توجه به کاربرد ظروف یکبار مصرف به عنوان یک بسته بندی سالم و بهداشتی درجامعه ما کمتر مورد نظر بوده تا حدی که بسیاری از مواد غذایی و خوراکی از بسته بندی بهداشتی برخوردار نیستند ، به طورکلی افراد جامعه از بسته بندی اطلاع کافی و جامع ندارند و فرهنگ و اهمیت آن درجامعه ضعیف است .

هرچند در سال های اخیر پیشرفت های برای بسته بندی خوب و مناسب ( انواع ظروف یکبار مصرف ) انجام شده ، اما برای عامه مردم ، ضرورت استفاده از بسته بندی های صحیح مثلا استفاده از ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیر برای مواد غذایی ، آشامیدنی و ... باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد . کاربرد پلاستیک ها درتمام شئونات زندگی ، گسترده شده است و نمی توان روزی ، زندگی بدون پلاستیک را تصور کرد .

چون از بطری های شیر و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو از پلاستیک هستند ، گرچه تولید زیاد پلاستیک ها اساساً زیر سوال رفته است . انتظار می رود منابع شناخته شده ذخیره جهانی نفت تا 80 سال دیگر تمام شوند و این درمورد گاز طبیعی 70 سال و برای زغال سنگ 700 سال است ، اما تأثیرات اقتصادی کاهش این منابع خیلی زودتر فرا خواهد رسید ، وقتی منابع کاهش یابد ، قیمت ها هرروز بالا خواهد رفت و این واقعیتی است که نمی تواند از کانون توجه سیاست گذاران خارج شود .

از طرفی علم بسته بندی درسالیان اخیر بسیاری از صنایع را متحول ساخته است و در صحنه رقابت شدید امروزی صنایعی موفق تر عمل می کنند ، که به این علم توجه داشته باشند و محصولات خود را در بسته بندی مناسب و همگام با بهداشت و اهمیت دادن به سلامت جامعه به بازار عرضه کنند . سرائه مصرف کشورهای صنعتی در رابطه با مصرف ظروف یکبار مصرف نسبت به کشورهای توسعه نیافته و درحال توسعه بسیار بالاتر می باشد .

شاخص سلامت هر جامعه نیز به سرائه مصرف انواع مواد بهداشتی وابسته است و از این لحاظ شاخص سلامت جوامعی که به این مسائل اهمیت داده اند ، بالاتر از سایر کشورها می باشد . ویژگی بارز پلیمر گیاهی این است که در محیط های مختلف در مدت زمان فوق العاده کوتاهی تجزیه می شود .

به همین سبب دولت طی بخشنامه ای دستگاه های دولتی را ملزم به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی پوسیدنی نموده و این موضوع بازار مصرف گسترده ای را برای تولیدکنندگان این محصول بوجود آورده است . در حال حاضر بازار مصرف این نوع محصول با کمبود عرضه مواجه است . عدم وابستگی به منابع نفتی و مصرف کم انرژی برای ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی از دیگر مزایای آن است .

پلیمرهای گیاهی جهت تولید به دمایی در حدود 130 درجه نیاز دارند ، درحالیکه در پلیمرهای معمولی این دما بالای 190 درجه است و این اختلاف 60 درجه دما باعث صرفه جویی مالی زیادی در طول سال می شود .


فرایند تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

به طور خلاصه مراحل فرآیند تولید ظروف یکبار مصرف به صورت زیر می باشد :

  • گازگیری گرانول
  • تغییر ماهیت فیزیکی گرانول در اکسترودر
  • تبدیل شدن گرانول به ورق
  • تغییر ضخامت ورق در سیستم کلندر
  • پرس خوردن ورق
  • رول شدن ورق
  • بازرسی ورق رول شده
  • پیش گرم شدن ورق در کوره حرارتی دستگاه فرمینگ
  • گرم شدن ورق تا دمای 120 در گرمکن اصلی
  • قالبگیری ورق
  • فرمینگ ورق
  • برش ورق
  • بازرسی
  • بسته بندی ظروف یکبار مصرف
ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی ظروف یکبار مصرف گیاهی
  • میکسر حرارتی
  • اکسترودر و تولید ورق گیاهی
  • دستگاه وکیوم و تولید ظروف گیاهی
  • دستگاه خشک کن مغناطیسی
  • دستگاه فرمینگ و تولید ظروف حرارتی
  • دستگاه پانچینگ
  • دستگاه انتقال گرانول به قیف اکسترودر

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.