طرح توجیهی تولید گاز مایع از گاز طبیعی سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Production of liquefied natural gas

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید گاز مایع از گاز طبیعی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید گاز مایع از گاز طبیعی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

LNG یا گاز طبیعی مایع گونه ای از گاز طبیعی می باشد ، که قسمت عمده ی آن از متان CH4 تشکیل شده و برای راحتی عملیات حمل و نقل و انبارداری موقتاً به صورت مایع در آمده است .

در حالت معمول LNG بدون بو ، بدون رنگ ، غیر سمی و بدون خاصیت خورندگی می باشد .


نکاتی درباره محصول طرح توجیهی تولید گاز مایع از گاز طبیعی


( LNG ) یا گاز طبیعی مایع گونه ای از گاز طبیعی است ، که قسمت عمده ی آن از متان CH4 تشکیل شده و برای راحتی عملیات حمل و نقل و انبارداری موقتاً به صورت مایع در آمده است .

در حالت معمول LNG بدون بو ، بدون رنگ ، غیر سمی و بدون خاصیت خورندگی می باشد اما از خطرات آن می توان به قابلیت اشتغال ، انجماد و امکان گاز گرفتگی با آن اشاره کرد و در ادامه یک پروسه ی معمولی این صنعت توضیح داده شده است.

ابتدا گاز از میادین گازی استخراج شده و به یک کارخانه مخصوص جهت خالص سازی فرستاده می شود.

این عملیات خالص سازی شامل جداسازی مواد مایعی مانند آب و نفت و همچنین گازهایی مثل CO2 و H2S و در آخر اجزای جامد مثل جیوه می باشد .

بعد از خالص سازی ، این گاز در مراحل مختلف سرد شده تا به صورت مایع در آید . سپس در مخزن های مخصوصی ذخیره شده و آماده ی بارگیری و انتقال می شود .

عملیات مایع سازی گاز شامل جداسازی ناخاصی ها نظیر خاک ، گازهای اسیدی ، هلیوم ، آب و هیدروکربن های سنگین می باشد .

در ادامه گاز طبیعی به وسیله ی عملیات سرد شدن ، دمایی در حدود 260- درجه فارنهایت و در فشار 25 کیلو پاسکال ، ( فشار مناسب برای ناوگان حمل و نقل ) را پیدا می کند .

این کاهش حجم ، انتقال LNG در مسافت های زیاد که خطوط لوله وجود ندارند را مقرون به صرفه می سازد .

در حالی که جابجایی LNG به وسیله خطوط لوله امکان پذیر نبوده ، یا صرفه ی اقتصادی ندارد ، می توان آن را از طریق دریا ، به وسیله ی کشتی های مخصوص حمل یا تانکرهای مخصوص در جاده ها ، جابه جا کرد .


کاربرد محصول در طرح توجیهی تولید گاز مایع از گاز طبیعی


کاربرد گاز مایع از گاز طبیعی :

از LNG معمولا برای انتقال گاز طبیعی به بازار مصرف استفاده می شود . بعد از رسیدن به مقصد LNG دوباره به صورت گاز در آمده و در خطوط لوله ی گاز طبیعی جریان می یابد .

LNG دارای چگالی انرژی قابل توجهی درمقایسه با دیزل و بنزین بوده و در عین حال آلودگی بسیار کمتری را ایجاد می کند . چگالی انرژی LNG در حدود 60 % سوخت دیزل می باشد .

از سوی دیگرعملیات استخراج ، خلوص و ذخیره سازی آن در تانکرهای مخصوص بسیار پرهزینه بوده و خود مانعی برای استفاده ی وسیع آن در کاربردهای تجاری به شمار می آورد .

از LNG می توان در خودروهای گاز سوز استفاده کرد اما معمولا خودروهایی گاز سوز در طراحی خود از CNG یا گاز طبیعی فشرده شده استفاده می کنند .

در مقایسه با آب که چگالی آن L/Kg 1 می باشد ، چگالی LNG در حدود 41.0 L/Kg تا L/Kg 50.0 بوده که بسته به دما ، فشار و ساختار آن متغیر است .

ارزش حرارتی آن نیز به منبعی که از آن استخراج شده و پروسه ی خاصی که برای مایع سازی از آن استفاده شده ، بستگی دارد .

استاندارد های قابل توجه گاز مایع از گاز طبیعی :

علامت تجاری ( نشانه تجاری ) یا نشان بازرگانی ، اعم است از هر گونه رنگ ، تصویر و نشانه ای که نشانگر ییک محصول یا خدمت می باشد و برای تمایز آن محصول یا خدمت از دیگر محصولات و خدمات مشابه بکار می رود .

علامت تجاری درصورت ثبت شدن دارای اعتبار حقوقی بوده و تحت حمایت قانون قرار می گیرد .

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول طرح توجیهی تولید گاز مایع از گاز طبیعی :

در حال حاضر بزرگترین واحد LNG موجود در دنیا در کشور قطر فعالیت دارد ، قبل از این واحد ، مجموعه ی تولید LNG آتلانتیک بزرگترین گونه از انواع خود به شمار می رفتند .

نیروگاه شماره ی 2 شرکت گاز قطر با ظرفییت تولید mmtpa 8.7 برای هر کدام از دو واحد خود ، در حال حاضر بزرگترین واحد دنیا را در اختیار دارد LNG . درون کشتی ها بارگیری شده و به پایانه ی تبدیل مجدد گازی تحویل داده می شوند .

در آنجاست که به LNG گرما داده می شود ، تا مجدداً به حالت گازی در آید . این پایانه ها معمولا به انبارها و یا خطوط لوله ای متصل هستند ، که وظیفه ی تغذیه و انتقال گاز طبیعی به کمپانی های گاز رسانی محلی ( LDC ) و یا نیروگاه های برقی مستقل را بر عهده دارند.

شرایط واردات و صادرات گاز مایع از گاز طبیعی :

مجوزهای قانونی مورد نیاز این طرح می بایست از اداره کل صنعت ، معدن و تجارت و سایر دستگاه های ذیربط اخذ گردد .


فرایند تولید گاز مایع از گاز طبیعی

در حال حاضر چهار روش و تکنولوژی عمده ی مایع سازی وجود دارند :

APCI : ابداع شده توسط شرکتی به همین نام

Cascade

Shell DMR

Linde

پیش بینی می شود که تا پایان سال 2012 دست کم 100 واحد با ظرفیت کل 297/2 MMPTA در حال فعالیت باشند . اکثر این واحدها برای مایع سازی از روش های APCI و Cascade استفاده کرده و دیگر روش ها از اهمیت بسیار کمتری برخوردارند .

APCI پر کاربردترین این روش هاست و از 100 واحد مایع سازی ساخته شده یا در حال ساخت 86 عدد آنها از این روش استفاده می کنند ، که ظرفیت کل آن ها معادل 243 MMPTA می باشد .

روش بعدی پروسه ی Cascade از فیلیپس است ، که در 10 واحد استفاده شده و ظرفیتی برابر 36/16 MMPTA دارد . روش DMR Shell در حال حاضر در 3 واحد با ظرفیت 13/9 MMPTA فعالیت دارد . در نهایت Statoil/Linde تنها در یک مجموعه به نام “ Snohvit ”فعالیت داشته و توان تولید 4/2 MMPTA را داراست .

ماشین آلات خط تولید طرح توجیهی گاز مایع از گاز طبیعی

راه اندازی تجهیزات LNG با مقیاس کوچک و استقرار این واحدها در مکان هایی نزدیک به محل مصرف آنها بسیار سودمند است ، این امر کاهش قیمت عملیات حمل و نقل و در نتیجه قیمت نهایی پایین تری را با خود به همراه دارد .

این تجهیزات همچنین امکان ایجاد توازن در بازه های زمانی ازدیاد تقاضا و کاهش آن را فراهم می آورد .

از دیگر مزیت های آن می توان امکان ذخیره سازی LNG و نصب سیستم های گاز رسانی محلی در مکان هایی که به خط لوله دسترسی ندارند ، اشاره کرد .

:: دانلود طرح توجیهی تیپ تولید گاز مایع از گاز طبیعی

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.