طرح توجیهی مواد و مایعات شوینده سال 1402 + word + pdf

20230401 190648 78242967

جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی مواد و مایعات شوینده اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1402 ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید فایل pdf طرح توجیهی مواد و مایعات شوینده را که قدیمی هستند ، صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.


معرفی طرح توجیهی مواد و مایعات شوینده (صابون مایع) 


مواد و مایعات شوینده جزء کالاهای پرمصرف در دنیا می‌باشد و با توجه به رشد جمعیت در دنیا این محصول ازاولویت تولید برخوردار است ولی صابون مایع کالای استراتژیک نمی‌باشد. علت آن است که در صورت عدمتولید این محصول می‌توان از شوینده‌های دیگر مثل صابون جامد به جای آن استفاده کرد.

تاریخچه صابون !

تاریخ آشنایی با صابـون به 23000 سال پیش برمی‌گردد. در بعضی از مدارک تاریخی ساخت صابـون را به سومری‌های قـومی که آن زمان در مکان فعلی ایـران و عـراق زنـدگی می‌کردند مرتبـط می‌دانند.

قوم سلت یکی از اقـوام باستانی اروپا است که صابون را از چـربی حیوانات و خاکستر گیاهان می‌ساختند و خاکستر گیاهان نقش ماده قلیایی را در ساخت صابون به عهده داشت. آن‌ها این محصـول را (SAIPO) نامیدند و کلمه SOAP از آن مشتـق شده است.

تا قـرن دوم میـلادی ، اهمیت صابـون در شستشو و تمیـز کردن شناخته نشده بود و پـزشک یـونانی جالینوس در (130 تا 200 میلادی) متذکـر شد که صابـون برای تمیـز کردن ماده منـاسبی است.

در سال 800 میلادی جابربن حیان (پـدر علم شیمیایی) در نوشته‌های خود از صابون به عنوان وسیله‌ای برای شستشو و پاکیـزگی نام برده است.
در قـرون وسطی، مرکز تولید صابون در اروپا، شهر مارسی گزارش شده است که البته بعدها در شهـرهای ونیـز و جنوا تولیـد شده است.
روش تولیـد ظاهـراٌ به این صورت بود که ابتدا خاکستر گیاهان را که حاوی کربنات پتاسیم است در آب پخش می‌کردند، سپس چربی به آن می‌افزودند و آن را می‌جوشانند تا آب آن تبخیر شود. بعد از آن مجدداٌ خاکستر گیاه به ظرف روی آتش اضافه می‌کردند و در طول این فرآیند تولید به آهستگی واکنش خنثی شدن مواد انجام می‌گرفت. اسیدهای چرب به این ترتیب توسط کربنات خنثی و صابونی می‌شدند.

مقررات صادرات و واردات صابون مایع

صابون‌ها به صورت کلی تحت تعرفه 3401 وارد کشور می‌شوند و صابون مایع تحت تعرفه 3401,20,10به کشور وارد یا از صادر می‌گردد.

حقوق پایه طبق ماده (2) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، شامل حقوق گمرکی ، مالیات ، حق ثبت سفارش کالا ، انواع عوارض و سایروجوه دریافتی از کالاهای وارداتی می‌باشد و معادل 4% ارزش گمرکی کالاها تعیین می‌شود. به مجموع ایندریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیات وزیران تعیین می‌شود ، حقوق ورودی اطلاقمی‌شود.

صادرات صابون مایع از هرگونه تعهد و پیمان ارزی معاف می‌باشد. بر طبق قانون معافیت صادرات کالاو خدمات از پرداخت عوارض ، تصویب شده در تاریخ ،1379/12/27 صادرات کالا و خدمات از پرداخت هرگونه عوارض معاف است و هیچ یک از وزارتخانه‌ها ، سازمان‌ها ، نهادها ، دستگاه‌های اجرایی ، شهرداری‌ها وشوراهای محلی که بر طبق قوانین و مقررات حق وضع و اخذ عوارض را دارند ، مجاز نیستند از کالاها وخدماتی که صادر می‌شوند عوارض اخذ نمایند یا مجوز اخذ آن را صادر نمایند.


بخشی از مطالعات بازار مایعات شوینده (صابون مایع) (این براوردها قدیمی میباشد)

در جدول 6 میزان ظرفیت‌های تولید از سال 1379 تا سال 1385 آمده است و همچنین در جدول 7 تولیدکننده‌های فعلی صابون مایع ارائه شده است. میزان ظرفیتتولید در حال حاضر 95325 تن در سالمی‌باشد. بهره تولید اکثر کارخانه‌های تولیدکننده صابون مایع بین 70 تا 80 درصد می‌باشد. با در نظرگرفتن بهره تولید 80 درصد میزان تولید در حال حاضر حدود 76000 تن در سال می‌باشد.

ظرفیت تولید صابون مایع در کشور در حال حاضر 76000 تن در سال است. با توجه به اینکه آمار واردات برای سال 1384 موجود است ، برآورد مصرف فعلی برای سال 1384 انجام گرفته است. با توجه به این که میزان واردات این محصول بسیار کم می‌باشد ، لذا کل صابون مایع مصرفی در کشور تولید داخل می‌باشد. در نتیجه می‌توان گفت که مصرف کشور در حال حاضر 76000 تن در سال می‌باشد. در نتیجه سرانه مصرف فعلی صابون مایع برابر 1.08 کیلوگرم به ازای هر نفر می‌باشد.

برای برآورد مصرف آتی صابون مایع در کشور، بر اساس سرانه میزان جمعیت در سال 1390 برابر 76 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. در نتیجه میزان مصرف آتی صابون مایع در کشور برابر 82000 تن خواهد بود. همچنین بر اساس آمار دریافتی از طرح‌های در دست احداث وزارت صنایع میزان طرح‌های در دست احداث صابون مایع در کشور حدود 3600 تن می‌باشد. با فرض اینکه در سال 1390 حدود 50% این واحدها به بهره برداری برسند ظرفیت اضافه شده به تولید صابون مایع معادل 1800 تن در سال می‌باشد. با فرض بهره تولید 80% برای این ظرفیت ، میزان تولید معادل 1440 تن در سال می‌باشد.

میزان صادرات صابون مایع طی سالهای 1380 تا 1385 در جدول 7 آمده است. با توجه به جدول 8 میزان صادرات سیر صعودی داشته و در سال 1384 به حدود 1290 تن رسیده است. با توجه به روند صعودی صادرات از سال 1380 و به بعد می‌توان افق‌های صادراتی خوبی برای این محصول در سال های آتی متصور دانست.

در این بخش با توجه به مطالعات صورت گرفته در قسمت‌های قبل به جمع بندی بازار داخلی و صادراتی صابون مایع می‌پردازیم :

با بررسی‌های صورت گرفته باید گفت که به دلیل راحتی تولید این محصول و عدم پیچیدگی خاص فرایند تولید اکثر کشورها خود قادر به تولید این محصول می‌باشند لذا بازار صادراتی زیادی برای این محصول نمی‌توان در نظر گرفت و فقط می‌توان در خوشبینانه ترین حالت حدود 2000-3000 تن در سال های آتی به کشورهای همسایه از جمله عراق ، افغانستان و آذربایجان و ... صادر کرد.

از طرف دیگر با بررسی بازار داخلی و مطالعهٔ بازار صابون مایع این نتیجه حاصل گردید که در سال های آتی ، پتانسیل مصرف حدود 82000 تن صابون مایع وجود خواهد داشت و کمبود 4600 تنی در سال های آتی احساس می‌شود. با توجه به وجود تعداد زیادی واحد تولیدی که با بهره 70 درصد در حال کار می‌باشند و همچنین طرح‌های در دست اجرا برای تولید صابون مایع پیش بینی می‌شود نیاز به احداث واحد جدید نباشد و با اتمام واحدهای در دست اجرا و بالا بردن بهره تولید ، مقدار مصرف داخل کشور و صادرات از این واحدها قابل تأمین باشد.
مقدار مصرف الکتریسیته جهت روشنایی کارخانه تولید صابون مایع :

  • سولهٔ خط تولید : 500 متر : (مقدار مصرف (w) به ازای متر مکعب : 20) : (مقدار مصرف کل : 10 kw)
  • سولهٔ انبار مواد اولیه : 120 متر : (مقدار مصرف (w) به ازای متر مکعب : 15) : (مقدار مصرف کل : 2 kw)
  • سولهٔ انبار محصول : 120 متر : (مقدار مصرف (w) به ازای متر مکعب : 15) : (مقدار مصرف کل : 2 kw)
  • سوله‌های تاسیسات : 100 متر : (مقدار مصرف (w) به ازای متر مکعب : 15) : (مقدار مصرف کل : 2 kw)
  • پارکینگ : 100 متر : (مقدار مصرف (w) به ازای متر مکعب : 5) : (مقدار مصرف کل : 1 kw)
  • ساختمان‌های اداری ، رفاهی : 150 متر : (مقدار مصرف (w) به ازای متر مکعب : 35) : (مقدار مصرف کل : 5 kw)
  • روشنایی محوطه : 2400 متر : (مقدار مصرف (w) به ازای متر مکعب : 5) : (مقدار مصرف کل : 12 kw)
  • مجموع : (مقدار مصرف کل : 33 kw)

مقدار مصرف کل الکتریسیته کارخانه تولید صابون مایع در روز :

  • خط تولید : 800kw روزانه
  • سیستم آب خنک کننده : 50kw روزانه
  • الکتریسیته مورد نیاز برای روشنایی : 33kw روزانه
  • الکتریسیته مورد نیاز جهت سرمایش و تهویه : 12kw روزانه
  • الکتریسیته مورد نیاز سرویس‌های جانبی : 50kw روزانه
  • مجموع : 945kw روزانه

دانلود فایل آرشیوی طرح توجیهی مواد و مایعات شوینده


 

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.