طرح توجیهی تولید رزین های پلی استر غیر اشباع سال 1402 + word + pdf

polyester resins

جهت نگارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید رزین های پلی استر غیر اشباع اطلاعات کاملاً به روز برای سال 1402 ، با فرمت DOC و PDF و با گزارش گیری نرم افزار کامفار ، جهت اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، این صفحه را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید . ضمنا میتوانید فایل pdf طرح توجیهی تولید رزین های پلی استر غیر اشباع را که قدیمی هستند ، صرفا جهت مطالعه از انتهای صفحه دانلود نمایید.


معرفی طرح توجیهی تولید رزین پلی استر غیر اشباع


رزین پلی استر غیراشباع نوعی پلیمر ترموست است که به دلیل خواص منحصر به فرد مانند استحکام و مدول بالا، مقاومت بالا در برابر آب، قابلیت پخت در دمای اتاق و شفافیت معمولاً به عنوان ماتریس در کامپوزیت ها برای کاربرد در صنایع دریایی و هوافضا استفاده می شود.

رزین پلی استر غیراشباعانقباض خطی ضعیفی دارد اما ترشوندگی عالی الیاف و بارها دارد. رزین های پلی استر غیر اشباع از واکنش پلی ال ها با ترکیبات آلی با گروه های الکلی متعدد تشکیل می شوندو خواص مکانیکی و پایداری حرارتی خوبی دارندبا این حال، هنگام سوختن مقادیر زیادی دود سیاه غلیظ و گاز سمی تولید می کنند.

موارد مصرف و کاربردرزین های پلی استر غیر اشباع

رزین های پلی استر غیر اشباع مواد گرما سخت همه کاره ای هستند که به دلیل هزینه کم، سهولت ساخت و کارایی بالا در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شوند.

این رزین ها به دلیل تطبیق پذیری طراحی، وزن سبک، هزینه کمتر سیستم و استحکام مکانیکی در صنعت خودروسازی استفاده می شوند.

رزین های پلی استر غیراشباع همچنین در صنایع دریایی برای ایجاد موج سواران و قایق های تفریحی استفاده می شوند زیرا عملکرد عالی و انعطاف پذیری بالایی در استفاده ارائه می دهند.

علاوه بر این، رزین های پلی استر غیر اشباع به دلیل مقاومت مکانیکی خوب در مصالح ساختمانی مانند اجاق گاز، کاشی برای پشت بام و لوازم حمام استفاده می شود.

کامپوزیت های پلی استر غیراشباع در زمینه های مختلف فناوری مانند ساخت و سازهای دریایی و کاربردهای دریایی استفاده شده است.

رزین پلی استر غیر اشباع یک پلیمر مایع به راحتی قابل چاپ است که می تواند با استایرن با استفاده از پراکسیدهای آلی به نام هاردنر پخت شود. پس از پخت، شکل جامد گرفته شده در قالب را حفظ می کند.

رزین های پلی استر غیراشباع همچنین برای ساخت مواد کامپوزیتی، رنگ های چوب، پانل های لمینت تخت، پانل های راه راه، پانل های آجدار و پوشش ژل برای قایق ها استفاده می شوند.

به طور خلاصه، رزین های پلی استر غیراشباع طیف وسیعی از کاربردها از جمله ساخت قطعات خودرو، محصولات صنایع دریایی مانند موج سواری و قایق های تفریحی را دارند. مصالح ساختمانی مانند اجاق گاز اجاق گاز یا کاشی برای پشت بام. لوازم برقی؛ هوافضا؛ مواد کامپوزیت؛ رنگ های چوبی؛ پانل های چند لایه تخت؛ پانل های راه راه؛ پانل های آجدار؛ کت ژل برای قایق در میان دیگران.


فرایند تولید رزین های پلی استر غیر اشباع


رزین‌های پلی استر غیراشباع رزین‌های مصنوعی هستند که از واکنش اسیدهای آلی دوبازیک با الکل‌های پلی‌هیدریک تولید می‌شوند.

فرآیند تولید رزین های پلی استر غیر اشباع شامل یک واکنش تراکم بین الکل ها و اسیدهای دی کربوکسیلیکیا پلی کربوکسیلیک است.

برخی از اسیدهای دی کربوکسیلیک حاوی پیوندهای دوگانه غیراشباع هستند که منجر به تولید رزین ترموست پلی استر غیراشباع می شود.

گلیکول هایی مانند اتیلن گلیکول، پروپیلن گلیکول و دی اتیلن گلیکول پلی ال های رایجی هستند که در فرآیند تولید استفاده می شوند.

مرحله اول فرآیند تولید شامل واکنش یک دی آلکیل ترفتالات با یک الکل پلی هیدریک در حضور یک کاتالیزور واکنش استریفیکاسیون است. مرحله دوم شامل واکنش محصول واکنش مرحله یک با الکل غیر اشباع یا گروه های عامل هیدروکسی است که با اسیدهای دی بازیک غیراشباع و در شرایطخاص ترکیب می شوند و پلی استرهای غیر اشباع تولید می کنند.

.در واکنش پخت، استایرن امکان استفاده از رزین پلی استر غیراشباع را به صورت مایع در دمای اتاق فراهم می کند و می تواند به راحتی با الیاف و سایر پرکننده ها ترکیب شود. پس از تولید رزین برای استفاده در کارگاه های تولید کامپوزیت، کبالت (به عنوان شتاب دهنده)، پراکسید (به عنوان آغازگر)، الیاف و سایر مواد (اختیاری) با رزین ترکیب می شوند و واکنش پخت در دمای اتاق رخ می دهد. واکنش با رادیکال آزاد پیشرفت می کند.

.فرایند تولید نسبت به روش‌های سنتی چیدمان دست امکان تولید بیشتر و قطعات یکنواخت‌تر را فراهم می‌کند. دستگاهی به سیستم سمپاش متصل شده است تا فیبر شیشه ای را به طول های از پیش تعیین شده برش دهد و آن را برای ادغام با جریان مخلوط رزین به نمایش بگذارد. این جریان، ریز خرد شده را از قبل پوشش می دهد و هر دو به طور همزمان به ضخامت لایه مورد نظر روی سطح قالب (یا روی پوشش ژلی که روی قالب اعمال شده است) رسوب می کنند. لایه ها ساخته شده و نورد می شوند تا کیفیت سطح مورد نظر را ایجاد کنند.

مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید رزینهای پلی استر غیر اشباع

مواد خام برای تولید رزین های پلی استر غیراشباع (UPRs) شامل گلیکول ها، انیدریدها/اسیدهایی مانند انیدرید ارتو فتالیک و اسید ایزو فتالیک، انیدرید مالئیک و استایرن است.

گلیکول‌هایی مانند MEG، DEG، MPG، NPG برای محاسبه زیرمجموعه‌های مختلف رزین‌ها بر اساس خواص مختلف استفاده می‌شوند.

انیدرید مالئیکیک ماده خام معمولی است که عملکرد دی اسیدی در UPR ها دارد. اسیدهای فتالیک اسید، اسید ایزوفتالیک، اسید ترفتالیک نیز معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند.

در شیمی UPR، محل‌های غیراشباع در طول زنجیره معمولاً با ترکیب انیدرید مالئیک وجود دارد، اما از اسید مالئیک و اسید فوماریک نیز استفاده می‌شود.

. پلی استرهای غیراشباع معمولاً به عنوان محلول رزین در رقیق کننده واکنشی به قطعه سازان فروخته می شوند. استایرن رایج ترین رقیق کننده و استاندارد صنعتی است.

رزین های پلی استر غیر اشباع را می توان توسط مونومرهای اکریلیک و وینیل با پیوند زدن آنها به ستون فقرات پلیمری از طریق غیر اشباع اصلاح کرد.

UPR ها کاربردهای مختلفی دارند از جمله در ساخت پلاستیک های تقویت شده با الیاف و محصولات پلاستیکی پر شده مانند لوازم بهداشتی، مخازن، لوله ها، گریتینگ ها، قطعات دریایی و حمل و نقل با کارایی بالا مانند پانل های بسته و بدنه، گلگیرها و غیره.


بخشی از مطالعات بازار گذشته رزین پلی استر غیر اشباع


تولید جهانی UPR در سال 2004 حدود 33/3 میلیون تن بوده است که 43 درصد آن مربوط به آسیا (به جز خاورمیانه) 30 درصد امریکای شمالی و 21 درصد اروپا (غربی و مرکزی و شرقی) می باشد.

مصرف جهانی UPR در سال 2004 معادل 27/3 میلیون تن بوده که 43 درصد آن مربوط به آسیا (به جز خاورمیانه) 30 درصد امریکای شمالی و 20 درصد اروپا می باشد. رشد مصرف جهانی این محصولات طی سال 2004 تا 2009 معادل 3/3 درصد برآورد شده است.

بیشترین رشد مصرف در میان مناطق جهان برای حوزه اروپای شرقی و مرکزی پیش بینی گردیده که طی سال های 2004 تا 2009 حدود 7/5 درصد درسال می باشد. پس از آن آسیا (به جز ژاپن) با %5 رشد سالانه در رده بعدی قرار دارد. پیش بینی ها نشان می دهد که بازار جهانی در آینده به طرف چین و سایر کشورهای آسیایی (به جز ژاپن) شیفت خواهد نمود.

شرایط صادرات رزین پلی استر غیر اشباع

همان طور که اشاره شد ، این محصول دارای کد تعرفه مجزایی نمی باشد تا قوانین صـادرات و واردات آن مشخص باشد. با توجه به محصولات مشابه این محصول ، سود گمرکی برای این محصول 4 درصد می باشد.

با مذاکرات انجام شده با تولید کنندگان داخلی ، اغلب بازارهای داخلی را پوشـش می دهند و در ایـن زمینه با توجه به محصولات ترکیه ، نفوذ در بازارهای هدف صادراتی به آسـانی امکان پـذیر نیست. در حال حاضر تولید کشور تقریبا با نیاز کشور همسان می باشـد ولی بـا راه اندازی واحدهای جدیـد و اسـتفاده از تکنولوژی های برتر و حمایت های دولتی ، امکان دسترسی به بازارهای منطقه امر دور از ذهن نخواهد بود.

شرایط واردات رزین های پلی استر غیر اشباع

طبق قوانین و مقررات واردات جمهوری اسلامی ایران ، کالاهای وارداتی به سه گروه زیـر تقـسیم بنـدی می شوند :

  • کالای مجاز : کالایی است که ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد.
  • کالای مشروط : کالایی است که ورود آن با کسب مجوز امکان پذیر است.
  • کالای ممنوع : کالایی است که ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام (بـه اعتبـار خریـد و فـروش یـا مصرف) و یا به موجب قانون ممنوع گردد.

در رابطه با محصول این طرح ، رزین پلی استر غیراشباع جزء گروه اول این دسته بنـدی قـرار دارد و بـا رعایت ضوابط مشکلی به لحاظ واردات آن در حال حاضر وجود ندارد.

هر کالایی که وارد کشور می شود بسته به ماهیـت آن محـصول دارای مقـررات و ضـوابط خـاص خـود می باشد و تعرفه های گمرکی برای حمایت از تولید کنندگان و مـصرف کننـدگان داخلـی بـرای محـصولات مختلف متفاوت می باشد.

در این رابطه چنان چه یک محصول وضعیت تولید کننـدگان داخلـی را بـه مخـاطره بی اندازد مسلما حقوق گمرکی آن محصول بالا خواهد بود و بر عکس چنان چه محصولی به هر دلیلی در کـشور تولید نشود یا این که نیاز کشور از تولید آن محصول بیشتر باشد بـه علـت جلـوگیری از مـسائل تـورم تـا حـد ممکن از حقوق گمرکی آن محصول کاسته شده است.

همانطور که در بند قبل نیز اشاره شد ، تعرفـه گمرکـی مجزایی برای رزین پلی استر غیر اشباع وجود ندارد و ایـن محـصول بـا تعرفـه محـصولات دیگـر وارد کـشور می شود. لذا با توجه به کد تعرفه مشابه این محصول حقوق گمرکی آن در حال حاضر 4 درصد می باشد


دانلود فایل آرشیوی طرح توجیهی تولید رزین های پلی استر غیر اشباع


 

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.