طرح توجیهی تولید لوازم اداری سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Office Supplies

جهت تهیه طرح توجیهی تولید لوازم اداری ، این صفحه را مطالعه نمایید . لوازم اداری جزئی از ملزومات اداری مورد استفاده قرار می گیرد . ماشین دوخت جهت اتصال ورقه های کاغذی توسط سوزن دوخت ، کاتر جهت برش کاغذ ، مقوا ، منسوجات و . . . مورد استفاده قرار می گیرند .همچنین از سوزنکش جهت باز نمودن سوزن دوخت ، جاتقویمی فلزی جهت قراردادن تقویم های روزانه و رومیزی بر روی آن و ازاستامپ جهت آغشته سازی مهر به جوهر استفاده می شود .


اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید لوازم اداری


با توجه به بررسی های انجام گرفته در ارتباط با اهمیت استراتژیکی کالا ، محصول طرح در ایران دارای اهمیت استراتژیکی نمی باشد . این محصول در صورت داشتن قابلیت رقابت از لحاظ کیفی با محصولات خارجی می تواند بازار خارجی را به خوبی پوشش داده و قابل تولید در اکثر کشورها بوده و در ضمن دارای هیچ گونه موانع سیاسی ، اجتماعی جهت ورود به بازار نمی باشد . دانش فنی و مهارت های لازم جهت تولید این محصول و تکنولوژی مربوط به آن در حد نیاز در کشور وجود دارد .

با توجه به کاربردهای فراوان این محصولات در ادارات مختلف و کارآیی زیاد آنها جهت سرعت در کار ، نگهداری راحت تر اوراق ، انجام راحت تر کار ، جلوگیری از بی نظمی در امور اداری می توان به اهمیت این لوازم در دنیای امروزی پی برد .

این محصولات جزئی از ملزومات اداری مورد استفاده قرار می گیرد . ماشین دوخت جهت اتصال ورقه های کاغذی توسط سوزن دوخت ، کاتر جهت برش کاغذ ، مقوا ، منسوجات و . . . مورد استفاده قرار می گیرند . همچنین از سوزنکش جهت باز نمودن سوزن دوخت ، جاتقویمی فلزی جهت قراردادن تقویم های روزانه و رومیزی بر روی آن و ازاستامپ جهت آغشته سازی مهر به جوهر استفاده می شود .

 شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید لوازم اداری

با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده است ، که محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد . لذا با پرداخت حقوق گمرکی ، امکان واردات وجود خواهد داشت .

همچنین از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصول تولیدی طرح هیچگونه شر ایط و محدودیتی وجود ندارد .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید لوازم اداری

با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده موسسه استاندارد ملی ایران شماره استاندارد ملی ٦٦٨٧ ( استاندارد اجباری ) برای این محصولات استخراج شده است . رعایت استاندارد فوق برای کلیه تولید کنندگان الزامی است .

کشور های عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید لوازم اداری

محصولات مورد مطالعه دارای کاربردهای ادارای می باشند . از اینرو می توان گفت که تولید و مصرف آنها در بسیاری از کشورهای جهان عمومیت دارد . اما کشورهایی که به دلیل کیفیت بالای محصولات خود و یا به دلیل قیمت مناسب آن دارای تولید بیشتری می باشند عبارتند از آلمان ، ژاپن و چین . با توجه به عمومیت مصرف این محصولات در سطح دنیا کشورهای با جمعیت بیشتر دارای استفاده بیشتری از این محصولات می باشند . کشورهای عمده مصرف کننده لوازم اداری چین ، ژاپن ، آمریکا ، هند و روسیه می باشند .

از عمده ترین کشورهایی که محصولات تولیدی ما به آنها صادر می شود می توان آذربایجان ، عراق و تاجیکستان را نام برد و کشورهای کره ، چین و آلمان از جمله کشورهایی می باشند ، که بخش عمده این کالا را به کشور ما صادر می کنند .


فرایند تولید لوازم اداری

1- ورق کاری و پرسکاری :

مواد اولیه قطعات فلزی به شکل ورق هایی در ابعاد مشخص با تسمه های فلزی می باشد ، که ابتدا توسط قیچی های گیوتینی بر حسب ابعاد قطعات به اندازه های مورد نیاز تبدیل می شوند . سپس این قطعات بریده شده توسط دستگاه های پرس با استفاده از قالب های مناسب ابتدا برش محیطی ( آرایش اولیه ) داده می شوند و سپس بر حسب نیازهای هر قطعه و طراحی مناسب قالب برای آن در طی یک یا چند مرحله عملیات بلانک زنی ( ایجاد سوراخ های داخل ) فرم دهی و خمکاری بر روی آن انجام می گیرد .

عملیات ورق کاری و پرسکاری اغلب در مراحل مختلف و احتمالا با استفاده از پرس های دارای تناژ متفاوت انجام می گیرد . قطعات نیم ساخته حاصل در بین مراحل مختلف در انبار مخصوص به خود ذخیره می گردند ، تا طبق برنامه زمان بندی تولید مراحل بعدی عملیات بر روی آنها انجام شود .

2‐ ماشین کاری :

جهت تولید قطعات فلزی نظیر پیچ و مهره ها ، میله ها و میخ ، قطعات فلزی اغلب به صورت مفتول هایی در اندازه و جنس های مختلف خریداری شده و توسط ماشین تراش رولور اتوماتیک به قطعات مورد نظر تبدیل می شوند .

نحوه عمل بدین صورت است که ابتدا مفتول های مناسب برای هر قطعه توسط کارگر روی ماشین تراش رولور بسته شده سپس عملیاتی نظیر پیشانی تراشی ، روتراشی ، پله زنی ، سوراخکاری ، قلاویزکاری (ایجاد رزوه داخلی) ، حدیده اریک (ایجاد رزوه خارجی) و پخ زنی بر حسب نیاز هر قطعه بر روی آن انجام گرفته و در مرحله بعد قطعات تراش داده شده با عمل برش از روی مفتول اصلی جدا می گردند .

عملیات مذکور به طور متوالی و خودکار توسط امکانات خاص ماشین تراش رولور اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می گیرد . کاربرد این ماشین به واسطه مشخصات برجسته نظیر توالی انجام عملیات بدون اتلاف زمان باز و بسته کردن قطعه ها ( که در ماشین های معمولی اجتناب ناپذیر است ) در تولید انبوه ( سری سازی ) می باشد .

3‐ عملیات حرارتی :

پس از انجام عملیات پرسکاری ( برش ، فرم دهی و خمکاری ) بر روی قطعات فلزی از جنس فولاد ( به جز مواردی که مواد اولیه آنها به صورت تسمه هایی فولادی می باشد ) عملیات حرارتی انجام می گیرد ، که به منظور داشتن حالت فنری و استحکام بالا باید در کوره مخصوص تحت عملیات حرارتی واقع گردند . روش عمل بدین طریق است که قطعات مزبور در داخل سبدهای مخصوص فلزی قرار گرفته و به داخل کوره هدایت می شوند .

دمای کوره حدود ٨٠٠ درجه سانتی گراد می باشد . قطعات تا سرخ شدن کامل در داخل کوره نگهداری می شوند ، سپس از کوره خارج شده در داخل حمام روغن فرو برده می شوند تا به سرعت سرد گردند . در اثر این عمل تغییر فازی ایجاد شده در طی عملیات طراحی در ساختمان فولاد به علت سرد شدن سریع در آن حفظ می گردد و استحکام قطعه بسیار افزایش می یابد .

4‐ عملیات پوشش دهی :

این عملیات به عنوان عملیات تکمیلی در ساخت قطعات فلزی اعمال می شود و عمدتا شامل آبکاری و رنگ پاشی می باشد . برخی از قطعات محصولات مختلف واحد به آبکاری نیاز دارد ، که در طرح حاضر عمدتاﹰ دو نوع آبکاری گالوانیزه و سپس کروم‐ نیکل برای قطعات پیش بینی شده است .

آبکاری گالوانیزه جهت جلوگیری از زنگ زدن قطعات فلزی که از نظر زیبایی و جلای ظاهری اهمیت چندانی ندارند ، به علت اینکه هزینه کمتری در بر دارد ، مورد استفاده قرار می گیرد . ضخامت در حد میکرون برای این پوشش ها کافی خواهد بود . هدف از آبکاری نیکل‐ کروم ممانعت از زنگ زدن فلز ضمن ایجاد جلوه ظاهری و جلای فلزی و نیز دوام بیشتر پوشش می باشد .

برای دوام بهتر و یکنواختی بیشتر سطح آبکاری شده بهتر است ابتدا یک زیر لایه مسی بر روی قطعه فلزی پوشش داده شود . ضخامت پوشش های مس نیکل‐کروم معمولا حدود ٢ میکرون برای مس ١٥–١٠ میکرون برای نیکل و ٣ .٠‐٢ .٠ میکرون برای کروم می باشد . جهت آبکاری قطعات مورد نظر به دلیل برخی ویژگی های تخصصی و وجود واحدهای متعدد و کارآمد داخلی استفاده از واحدهای فعال آبکاری توصیه می گردد .

لازم به ذکر است که در نظر گرفتن خط آبکاری برای واحد حاضر مستلزم تمهیدات ویژه ای نظیر تصفیه فاضلاب است ، که با سایر عملیات تولید تطابق ندارد . بعلاوه بهره گیری مناسب از خدمات واحدهای تولید موجود یکی از اصول مهم اقتصادی در افزایش کارآیی واحدهای کوچک و جهت گیری مناسبی برای تخصصی کردن عملیات اینگونه واحدها و در نتیجه افزایش کارآیی آنها و کیفیت مطلوب محصولات خواهد بود .

رنگ پاشی نیز از دیگر روش های پوشش دهی است که در مورد اجزا و قطعات برخی از محصولات اعمال می شود . این عملیات نیز امکانات محدودی دارد و با استفاده از یک پیستوله ( فوتک بادی ) و اختصاص یک اطاق رنگ زنی بدین منظور می توان قطعات مورد نظر را در واحد رنگ پاشی نمود . رنگ مورد استفاده می تواند از انواع مختلف رنگ های روغنی و مات باشد تا  زیبایی مطلوب قطعه حاصل شود .

5‐ تهیه سایر قطعات فلزی مورد نیاز :

سایر قطعات فلزی مورد نیاز شامل انواع فنرهای مارپیچی و واشرها را به دلیل حجم کم نیاز به اینگونه قطعات می توان از واحدهای مربوطه تهیه و خریداری نمود .

6‐ تولید قطعات پلاستیکی :

قطعات پلاستیکی مورد نیاز محصولات مختلف از نظر ابعاد و اندازه ، پیچیدگی یا سهولت شکل ظاهری بسیار متفاوت می باشند . کلیه این قطعات با استفاده از قالب های مناسب توسط ماشین قالب زنی تزریقی در یک مرحله و به شکل نهایی قالب زده و تولید می گردند و بسته به ابعاد ، ضخامت و جنس قطعات نوع قالب از نظر تعداد قطعه قالب گیری شده در هر مرحله تزریق و همچنین ظرفیت دستگاه تزریق متفاوت می باشد .

مواد اولیه پلاستیکی مورد نیاز به صورت گرانول از انبار مواد اولیه به ماشین قالب زنی هدایت گردیده و پس از افزایش مواد رنگینه به آن به قیف ورودی ماشین تغذیه می روند . گرانول های پلیمری در این ماشین در اثر حرارت ذوب گردیده و به شکل مذاب تزریق می گردند و پس از سردشدن و فرم گیری در قالب از دستگاه جدا می شوند .

قطعات قالب زده شده دارای شکل نهایی بوده و آماده مونتاژ می باشند . لازم به ذکر است که در صورت لزوم گرانول ها قبل از ورود به ماشین قالب زنی وارد دستگاه گازگیری پلاستیک می گردند . این عمل جهت جلوگیری از ورود رطوبت به دستگاه تزریق پلاستیک می باشد تا از ایجاد حفره یا اشکالات سطحی بر روی قطعات قالب زده شده جلوگیری گردد .

7‐ مونتاژ و بسته بندی :

قطعاتی که در طی عملیات قبلی به شکل نهایی ساخته شده اند در نهایت جهت مونتاژ و شکل گیری محصول نهایی در کارگاه مونتاژ بر روی یکدیگر سوار می گردند . عمل سوارکردن قطعات و اتصال آنها به یکدیگر عمدتاﹰ توسط کارگران مونتاژ کار با استفاده از ابزارهای مناسب و بطور دستی انجام می گیرد . پس از کنترل کیفیت در نهایت محصولات در جعبه ها و کارتن های مناسب بسته بندی شده و به انبار محصول هدایت می شوند .


ماشین آلات خط تولید لوازم اداری ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید لوازم اداری

  • قیچی گیوتینی دو متری
  • قیچی گیوتینی نیم متری
  • پرس ضربه ای ٥٠ تن
  • پرس ضربه ای ٤٠ تن
  • پرس ضربه ای ٢٥ تن
  • پرس ضربه ای ١٥ تن
  • پرس ضربه ای ٦ تن
  • ماشین تزریق پلاستیک ١٠٠ گرمی
  • ماشین تزریق پلاستیک ٢٥٠ گرمی
  • ماشین تراش رولور ٣ کیلو وات
  • گازگیر پلاستیک ظرفیت ٩ کیلوگرم
  • آسیاب برقی توان ٦ کیلو وات
  • پرس دستی

دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید لوازم اداری

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.