جستجو در محتوای K2
جستجو در مجموعه ها
جستجو در تماس ها
جستجو در محتوا
جستجو در خبرخوان ها
جستجو در وب لینک ها
طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب ) سال 1400 + کامفار - 3.7 out of 5 based on 3 votes
امتیاز کاربر:  / 3
ضعیفعالی 

Elevator equipment

 جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب ) سال 1400 با نرم افزار کامفار به صورت فایل  word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب ) را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.


آسانسور وسیله نقلیه عمومی دائمی است ، که بین ترازهای از قبل تعریف شده حرکت می کند . آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجایی عمودی در جهان است . کنترل آسانسور به یک سیستم سپرده شده فرمان دادن به آن به اختیار مسافر است ، اما ایستادن آن در محل مقرر توسط سیستم صورت می گیرد .

 


دسته بندی آسانسور ها و نکاتی مهم درباره آسانسور


 

آسانسورها در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند :

الف – آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سوارشدن در آن هستند.

(مسافربر ، مسافربر- باربر ، تخت بر) ساختار و ابعاد اتاقک این آسانسورها طوری است ، که به آسانی برای مسافران و بارهای مورد نظر قابل دسترسی و استفاده است.

ب – آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سوارشدن در آن نیستند.

ابعاد و ساختار اتاقک این آسانسورها طوری است که (خدماتی یا Service Lift غذابر ، کتاب بر ) برای انسان ها قابل دسترسی و استفاده نمی باشد ، برای تحقق این امر سطح کف آن از یک متر مربع ، عمق آن از یک متر و ارتفاع آن از1.2 متر نباید بیشتر باشد. نوع ، ظرفیت ، سرعت و تعداد آسانسورهای هر ساختمان بایستی متناسب با کاربری، تعداد طبقات و جمعیت ساکن در آن انتخاب شود.

آسانسورهایی که اشخاص مجاز به سوارشدن آن هستند ، از نظر عملکرد و مکانیزم به دو دسته تقسیم می گردد:

الف ) آسانسورهای دارای سیستم رانش از نوع کششی ( Traction )

ب ) آسانسورهای دارای سیستم رانش هیدرولیکی ( Hidrolic )

آسانسورهای دارای سیستم رانش کششی :

این آسانسورها معمولاً بوسیله یک فلکه کشش و توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می آیند. یک ترمز مکانیکی که بصورت الکتریکی کنترل می شود به این ساختار اضافه می گردد تا ایمنی حرکت آن را تأمین کند. این ترمز زمانی عمل می کند ، که منبع تغذیه برقی آن قطع می شود. بین موتور و فلکه کششی یک گیربکس قرار دارد تا سرعت موتور را با سرعت فلکه کشش هماهنگ کند. برای این کار معمولاً از موتورهای جریان متناوب 4 یا 6 قطبی استفاده می شود. هدف دیگر استفاده از گیربکس در این سیستم کاهش گشتاور می باشد.

گیربکس توانایی تأمین گشتاور قابل توجه مورد نیاز ایجاد شده توسط فلکه کشش را از موتوری با گشتاور پائین تر دارد و لذا سبب کاهش ابعاد موتور می شود. در حقیقت اندازه موتور بیش از آنکه به توان خروجی آن بستگی داشته باشد ، به گشتاور خروجی وابسته است. در هر حال نیرومحرکه اینگونه آسانسورها به شرح زیر می باشد :

1. بالابرهای گیربکسی (Geare machines )

2. بالابرهای بدون گیربکس (Gearless Hoist machine)

3. بالابرهای بدون گیربکس باموتورهای سنکرون وآسنکرون

4. بالابرهای بدون گیربکس درآسانسورهای فاقد موتورخانه (Room less )

5. بالابرهای بدون گیربکس برای ظرفیت های بالا

6. کنترل الکتریکی

درآسانسورهای کششی تعادل وزن کابین و بخشی از بارنامی آسانسور توسط وزنه تعادل انجام می شود . این بخش از بارنامی معمولاً بصورت درصدی از بارنامی بیان می شود ، که در اکثرموارد 50 % است . آنچه عملاً انجام می گیرد این است که کابین با نصف بار اسمی درمیانه مسیر حرکت متوقف می گردد و باچرخاندن چرخ طیار( فلایویل ) سعی می شود ، که میزان نیروی مورد نیاز برای چرخاندن چرخ طیار در هر دو جهت یکسان باشد .

آسانسورهای دارای سیستم رانش هیدرولیکی :

در آسانسورهای با سیستم محرکه هیدرولیک موتور یک سرعته ، یک پمپ فرو رفته در روغن را به حرکت می اندازد. پمپ ، روغن را به جک ، ( که کابین را به سمت بالا می برد ) با فشار می راند. وقتی که کابین به سمت پائین حرکت می کند ، موتور کار نمی کند و یک واحد شیربرقی (Valve unit) سرعت تقریباً ثابتی را برای کابین صرفنظر از میزان بار تأمین می کند. وقتی که کابین در نزدیکی طبقه است ، شیر برقی مربوطه به تدریج بسته می شود ، که باعث نرمی حرکت و دقت در توقف می شود.

اشکالات مهم آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با آسانسورهای کششی برقی سنتی :

1. محدودیت طول مسیر حرکت ( با توجه به محدودیت طول جک ها حداکثر 3-4 توقف )

2. محدودیت سرعت ( حداکثر یک متر بر ثانیه )

3. محدودیت تعداد استارت در ساعت (حداکثر 90 )

4. استفاده از مقدار زیاد روغن که خطر آلودگی دارد.

قدرت مصرفی بالا ( حداقل سه برابر قدرت یک آسانسور سنتی با همان ظرفیت و سرعت )

محاسن آسانسورهای هیدرولیکی در مقایسه با آسانسورهای کششی برقی سنتی

1. وجود موتورخانه در پائین چاه و دور از آسانسور

2. توانایی بالابردن بارهای سنگین

3. نیازنداشتن به سقف محکم چاه

4. ایمنی بیشتر و نرمی حرکت و دقت در توقف

به طور کلی آسانسور در داخل محیطی نصب می شود که از سه قسمت تشکیل شده است :

1. موتورخانه : برای برقراری موتور و گیربکس و تابلو کنتر ل آسانسور و تابلو برق

2. چاه آسانسور : برای نصب درها ، ریل ها و همچنین محلی برای حرکت کابین و وزنه

3. چاهک : در پایین ترین قسمت چاه آسانسور ، برای ضربه گیرها و بافرها

موتور گیربکس بعنوان قلب آسانسور و تابلو کنترل بعنوان مغز آسانسور عمل می نماید .

 


تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب )


 

تجهیزات آسانسور به چهار دسته ذیل تقسیم می شوند :

الف : سیستم مکانیکی و قطعات مربوطه

ب : سیستم الکتریکی : شامل امکانات ایمنی و روشنایی نیز می باشد .

ج : سیستم کنترلی و قطعات مربوطه

د : سیستم ایمنی و قطعات مربوطه

سیستم ایمنی یک وسیله مکانیکی است که در صورت بروز هرگونه خرابی ، یا شل شدن سیم بکسل ( زنجیر تعلیق ) ، وسیله توقف و نگاه داشتن کابین و یا وزنه تعادل در روی ریل راهنما می باشد و اگر سرعت کابین در جهت پائین رفتن از مقدارمشخص شده ای تجاوز کند این مکانیزم عمل می نماید ، عملکرد این مکانیزم توسط گاورنر که معمولا در موتور خانه است شروع می شود.

 


شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب )


 

براساس اعلام مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، با توجه به اجرای اجباری استاندارد ملی آسانسور از ابتدای سال 1382 ، طبق مقررات موجود وارد کننده اجزاء و قطعات و مجموعه های آسانسور ملزم به ارائه تائیدیه انطباق (V.O.C) با استاندارد 81EN در مبداء می باشد ، که توسط شرکت های بازرسی کننده مورد تائید مؤسسه صادر می گردد .

در مورد صادرات آسانسور و اجزاء و قطعات آن نیز هیچگونه ممانعتی وجود ندارد و تطابق قطعات و مجموعه های صادراتی با استاندارد 81 EN از نظر عملکردی یکی از شرایط مورد درخواست خریداران می باشد.

 


استاندارد های تدوین شده جهت اجرای طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب )


 

مسئولین گرد آورنده ساخت آسانسور در تمامی نقاط دنیا تلاش می کنند ، که شرایط ایمنی مناسبی برای مسافران آسانسور ایجاد کنند . در نتیجه پیشرفت های مهندسی و درک صحیح کارگزاران ، مدیریت و همچنین همکاری بین مسئولین این صنعت و گردآورندگان استاندارد ها ، باعث شده است که امروزه آسانسور از ایمن ترین وسایل حمل و نقل عمومی محسوب گردد .

آسانسور در شهرهای اصلی دنیا مسافران بیشتری را نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل جابه جا می کند . استاندارد های مورد استفاده برای آسانسور برای چهار قطعه قفل درب آسانسور، ترمز اضطراری ، گاورنر ، ضربه گیر به صورت اجباری هستند. در پکیج کامل آسانسور و قطعات وارداتی ، حتما باید این چهار قطعه استانداردهای اجباری اروپا را داشته باشند . سایر تجهیزات هم باید حداقل استاندارد را داشته باشند ، تا در موقع نصب با کنترل های اداره بازرسی و استاندارد که طبق ضوابط اداره استاندارد است مغایرت نداشته باشد.

وضعیت استاندارد آسانسور در ایران :

از سال 1377 تلاش های زیادی برای تهیه و تدوین استاندارد ملی آسانسور بعمل آمده و نهایتاً استاندارد ملی آسانسور با شماره استاندارد ملی 1-6303 مورد تصویب کمیته ملی قرار گرفته و از ابتدای سال 1382 اجباری می باشد.

از آنجا که اجرای کامل مقررات استاندارد ملی بلحاظ عدم آمادگی تولیدکنندگان اجزاء و قطعات آسانسور جهت اخذ گواهی های کیفی مقدور نبوده ، لذا استاندارد ملی آسانسور به دو بخش ایمنی و عملکردی تقسیم گردیده و اجرای بخش ایمنی از « مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور – قسمت اول : آسانسور های برقی » استاندارد ملی ابتدای سال 1382 برای دارندگان پروانه های ساختمانی سال 1382 که دارای آسانسور می باشند ، اجباری بوده و بخش عملکردی استاندارد ملی از سال 1383 اجرایی می گردد .

با توجه به لزوم تدوین استاندارد اجزاء و قطعات آسانسور تاکنون استاندارد مجموعه های زیر با همکاری نمایندگان صنعت آسانسور ، شرکت بازرسی کننده و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین گردیده است ، (ضمناً استانداردهای تدوین شده زیر با هماهنگی مؤسسه استاندارد در کمیته ملی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت )

1. استاندارد ویژگی های ریل آسانسور

2. استاندارد ویژگی های قفل آسانسور

3. استاندارد ویژگی های ترمز ایمنی

4. استاندارد ویژگی های طناب فولادی

5. استاندارد ویژگی های ضربه گیرهای ته چاه

6. استاندارد ویژگی های کنترل سرعت

7. استاندارد ویژگی های تابلو فرمان

8. استاندارد ویژگی های آسانسورهای فاقد موتورخانه (Room Less)

- آیین کارمقررات ایمنی آسانسور : 3548

- مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور قسمت اول – آسانسور برقی : 1-6303

- مقررات ایمنی ساختار و نصب آسانسور هیدرولیکی 2-6303

- آسانسور قفل – درب – ویژگی ها : 7985

- آسانسور- ضربه گیرها - ویژگی ها : 7986

- آسانسور- ترمز ایمنی – ویژگی ها : 7987

- آسانسور – گاورنر- ویژگی ها : 7988

- سازگاری الکترومغناطیسی آسانسورها ، پله برقی و نقاله های مسافربر : 8060

استاندارد های بین المللی :

.1BARNEY , G.C. ETAL.(1985) , ELEVATOR TRAFFIC ANALYSIS DESIGN AND CONTROL, PETER PEREGRINUS LTD

.2BSI BRITISH STANDARD INSTITUTION , LIFT CODES , ALL PARTS.

3. JANOVSKY,L.(1987) ELEVATOR MECHANIEAL DESIGN : PRINCIPLE AND CON CEPTS , ELLIS HORWOOD LTD.

4. PHILLIPS (1966) ELECTRIC LIFTS , PITMAN

5. STRAKOSCH , G.T.(1988) , ELEVATOR AND ESCALATORS , VERTICAL TRANSPORTATION , SECOND EDI. JOHN WILLEY & SONS

6. STRENG , H.(1986) , AVAILABILITY , RELIABITY AND SAFETY OF LIFTS AND THEIR COMPONENTS , ELEVATOR WORLD VOL.36PP 34-40

7. HADAD , A.A.B ,(1991) , GENERIC FMECA ANALYSES OF LIFT SYSTEMS ,

PHD. THESIS BRAD FORD UNIVERSITY

BS 5655:Partel:1986

EN 81:Partel:1985

EN 81-1:2001

ASME 17.1 Safety code for elevators and escalators

 


بررسی کالاهای جایگزین تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب )


 

تجهیزات آسانسور شامل : الکتروموتور، تابلو فرمان ، ریل ، کابین ، درب ، قفل ایمنی ، گاورنر، پاراشوت ، تراولر و سیم بکسل می باشد . که بطور کلی مصرف و کاربرد آن ها در دستگاه آسانسور می باشد و آسانسور در بخش های ساختمانی مثل مجتمع و آپارتمان های مسکونی ، اداری ، صنعتی ، تجاری و بیمارستانی بلند می باشد و در مبحث آسانسور به هیچ عنوان کالای دیگری جایگزین به عنوان جابجایی انسان یا اشیاء براساس مقررات استاندارد 81-EN شناخته نشده است.

 


اهمیت اجرای طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب )


 

در حال حاضر مهندسی آسانسور یک صنعت بسیار تخصصی است ، که با به کارگیری و ادغام جدیدترین پیشرفت ها در زمینه برق ، شیمی و مکانیک به فعالیت خود ادامه می دهد ، با نگاه کردن به آسمان هر شهر بزرگ به آسانی میتوان وابستگی مطلق این شهرها به حمل و نقل عمودی را مشاهده نمود ، با فراهم ساختن آسانسورهای بهتر انسان قادر به ساختن نمونه های برجسته تری از زیبائی های معماری گردید .

بناهایی که اگر پیشرفت صنعت آسانسور سازی نمی بود ، در همان ارتفاع سال های 1850 باقی می ماندند . اینکه میزان رشد و اوج طراحی حمل و نقل عمودی تا چه حد خواهد بود نامعلوم است ، اما تاریخ به مانشان داده است که طراحی آسمان خراش ها و بناهای قابل ساخت وابستگی عظیمی به گسترش و اصلاح آسانسورها و وسایل کنترل به کار رفته در صنعت آسانسور دارد و در دنیای صنعتی امروز عرصه وسیع و پرشتاب نوآوری ها در کلیه زمینه های صنعتی، ساختمانی ، بیولوژیکی و ..... می باشد.

صنعت ساختمان در سال های اخیر مواجه با تحولات شگرفی در طراحی و اجرای سازه های پیچیده، مصالح ساختمانی نو، کاهش وزن ساختمان ، صرفه جوئی در فضا و انرژی و زمان، تجهیزات و تاسیسات نوین و رعایت مسایل زیست محیطی گشته است . لذا با افزایش جمعیت جهان و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی و ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه ، وجود آسانسورهای پرسرعت ، کم صدا و کم مصرف و کم حجم و کم وزن را در ساختمان ها امری اجباری نموده است ، بگونه ای که در برخی کشورها نصب آسانسور در ساختمان های عمومی بیش از یک طبقه اجباری است ، بطوری که اهمیت صنعت آسانسور عمدتاً همگام با سایر تجهیزات ساختمانی بعنوان شریان حرکتی و نقل و انتقال داخل ساختمان ها روز به روز آشکار تر خواهد بود .

 


عمده تولید کنندگان و مصرف کنندگان محصولات مورد بررسی طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب )

 

همانطور که می دانیم اکثر تولید کنندگان تجهیزات آسانسور ، خود تولید کننده دستگاه آسانسور نیز می باشند . لذا کشورهای تولید کننده عمده آسانسور به سه حوزه جغرافیایی تقسیم می شوند ، که مهمترین حوزه کشور آمریکا می باشد . حوزه دوم ، کشورهای شرق آسیا بوده که مشهورترین آن ها کشورهای ژاپن و کره می باشند. حوزه سوم جغرافیایی بخش اروپا شامل کشورهای فرانسه ، ایتالیا ، آلمان و اسپانیا می باشد ، که تنگاتنگی اقتصادی زیادی با کشور ایران در زمینه آسانسور دارند

در حال حاضر بیشتر کشورهای اروپایی همکاری نزدیک با کشور ایران را دارند. از کشورهای وارد کننده آسانسور و اجزاء و قطعات آن می توان کشورهای حوزه خلیج فارس ، آسیای میانه و کشورهای خاورمیانه را نام برد. ضمناً کشور ایران نیز در حال حاضر برخی از اجزاء و قطعات آسانسورهای تا سرعت 1.6 متر برثانیه را وارد می نماید و واردات آسانسور پکیج برای ساختمان ها و پروژه های خاص و سرعت های بالا با انجام طراحی ، نصب و راه اندازی در داخل صورت می پذیرد .

بزرگترین تولید کنندگان درب اتوماتیک آسانسور :

شرکت فرماتور اسپانیا ، شرکت سلکوم ایتالیا ، شرکت مریح در ترکیه ، شرکت روانکار سماتک در ایران و شرکت آریان سیستم رو در ایران از عمده تولیدکنندگان این محصول می باشند .

بزرگترین تولید کنندگان ریل آسانسور :

شرکت مونتفرو ایتالیا ، شرکت مارزی ایتالیا و شرکت لوسال اسپانیا و شرکت آس ری ترکیه بزرگترین تولید کننده ریل آسانسور می باشند.

بزرگترین تولید کنندگان قفل ایمنی آسانسور :

شرکت جان لیفت ترکیه و تولید کنندگان درب آسانسور که در بالا ذکر گردید بزرگترین تولید کننده قفل ایمنی آسانسور می باشند.

بزرگترین تولید کنندگان کابین آسانسور :

کابین های آسانسور به صورت انحصاری توسط برنده های تولید کننده جهت استفاده اختصاصی آن برند ها تولید می شود و فروش کابین به صورت مجزا توسط شرکت های غیر معتبر وجود دارد ، لذا تولید کننده کابین آسانسور به صورت مجزا بسیار محدود می باشد .

بزرگترین تولید کنندگان گاورنر آسانسور :

شرکت ویتور در ایتالیا و تیسن آلمان و در ایران شرکت آسان شایان می باشد.

بزرگترین تولید کنندگان پاراشوت آسانسور:

شرکت ویتور و زورلو ترکیه بزرگترین تولید کنندگان پاراشوت آسانسور در دنیا می باشند.

بزرگترین تولید کنندگان تراولر کابل آسانسور :

شرکت دت وایلر سوئیس و آلکاتل فرانسه و سانکا ترکیه بزرگترین تولید کنندگان تراولر کابل در دنیا می باشند.

بزرگترین تولید کنندگان سیم بکسل آسانسور :

شرکت گوستاوولف آلمان و فایفر آلمان و یانگوو کره بزرگترین شرکت های تولید کننده سیم بکسل در دنیا می باشند.

 


تجهیزات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب )

 

دستگاه خم کن

گیوتین 3 متری ضخامت 3 میل

پرس برک 75 تن

کمپرسور 75 لیتری

اره آتشی

دریل ستونی 25

کپسول هوا و گاز و متعلقات

رکتی فایر با کابل

دستگاه جوش 450 آمپر

تراش یک متری

نقطه جوش

فرز دستی

دریل دستی

پرس ضربه ای

ابزار آلات کارگاهی

 

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب )

تذکر مهم : لازم به ذکر میباشد در صورت موجود نبودن آپدیت 99 ، نسخه های قدیمیتر این طرح ، در همان لینک قرار داده میشود . ولی به محض تهیه کردن آپدیت 98 و یا جدیدتر این طرح ، ورژن جدیدتر نیز در همان صفحه قرار داده خواهد شد .درصورتی که ورژن طرح مربوط به سال 97 یا 98 و یا جدیدتر از آن باشد ، سال نگارش طرح روی متن لینک دانلود قید میگردد . در صورتی که روی لینک دانلود طرح ، سال تدوین طرح توجیهی قید نشده بود ... مشخصا آن طرح مربوط به سال های قبل از سال 97 میباشد .

در صورتی که برای اخذ مجوز یا ارائه به بانک ، نیاز به تدوین طرح توجیهی تولید تجهیزات آسانسور ( ریل و کابین و درب و قفل درب ) با کامفار ، کاملا به روز ، اختصاصی و بانکیبل ، با پشتیبانی تا زمان اخذ وام دارید از طریق شماره های موجود در همان صفحه با ما تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان ما ، در مورد شرایط تدوین طرح توجیهی بهره مند شوید . همینطور در صورت انعقاد قرارداد طرح توجیهی با ما ، میتوانید از کارشناس مربوطه خود ، مشاوره های لازم در مورد روشهای اخذ وام و اخذ مجوز را نیز دریافت نمایید .

کانال یوتیوب ما  را سابسکرایب کنید . در این کانال ما سعی داریم  کاملترین فیلم های آموزشی کشاورزی و دامپروری و فرایند های کسب و کار  ، و خبرهای مهم مربوطه را برای شما کاربر گرامی جمع آوری کنیم. با سابسکرایب کانال ما در یوتیوب و همینطور در آپارات ، جدیدترین فیلمهای آموزشی کسب و کار ، در معرض تماشای شما قرار خواهد گرفت.


Go to top

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت نزد کانون مشاوران سرمایه گذاری ایران محفوظ می باشد :: 1389-1388 :: طراحی و اجرا با کانون مشاوران سرمایه گذاری ایران

Free Page Rank Tool