ایمان حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09126277388
امیر حبیبی (سفارش طرح توجیهی)
09127975250
ایمان حبیبی (سفارش ماشین آلات)
09360555304
اصولا پوششهاي جامع و كامل در كليه رشتههاي بيمهاي مورد تقاضاي بيمهگذاران هر بازار بيمهاست، زيرا اعتبار دهندگان و يا صاحبان كالا براي حفظ منافع و سرمايههاي خود نياز به تأمين وپوششهاي بيمهاي كامل دارند و به اين لحاظ اين گونه بيمهنامه امروزه جاي مناسب خود را در بازار ايرانو ساير كشورهاي جهان باز كرده است. قبل از يكنواخت كردن شرايط بيمهنامههاي تمام خطر بيمهگرانبازارهاي مختلف و حتي در يك بازار، اين پوشش را با متون متفاوت در اختيار بيمهگذاران خود قرارميدادند، اما بعلت بروز مشكلات بسيار و اختلافات زياد بين بيمهگران و بيمهگذاران در تعبير و تفسيرشرايط ارائه شده، ايجاد هماهنگي و يكنواختي در تدوين شرايط اين بيمهنامهها ضروري به نظرميرسيد و به همين جهت انستيتوي بيمهگران لندن شرايط اين بيمهنامهها را به صورت يكنواختتدوين كرد و اينك مورد استفاده كليه بازارهاي جهان از جمله ايران است.
در بيمهنامههاي تمام خطر، بيمهگر خسارات وارد به كالا را از زمان خروج آن از انبار فروشنده يا ازبندر مذكور در بيمهنامه تا زمان تخليه كالا در بندر مقصد و يا تحويل آن به بيمهگذار جبران خواهد كرد.خسارات جزئي پرداختي در اين پوشش بيمهاي بدون كسر فرانشيز تسويه خواهد شد.
از بين رفتن كامل مورد بيمه به علت حوادث مشمول بيمه (واقعي و فرضي)
از بين رفتن بخشي از يك محموله چنانچه كالا به بخشها و يا قسمتهاي مختلف تقسيم شده و حملآن به دفعات از طرف بيمهگر مجاز شناخته شده باشد.
خسارت ناشي از بارگيري، تخليه و جابجايي از شناوري به شناور ديگر چنانچه منجر به از بين رفتنهر پالت، نگله و يا صندوق گردد.
خسارات مستقيم (تفديه) ناشي از زيان همگاني :
سهم هزينهها و تعهدات ايجاد شده ناشي از خسارت همگاني هزينههاي نجات كالا.
هزينههاي خاص، از قبيل هزينههاي بارگيري، تخليه، انبارداري و حمل مجدد كالاي مورد بيمه ازبندر پناه به مقصد.
پرداخت خسارات جزء( زيان اختصاصي) بدون كسر فرانشيز.
پرداخت خسارات خطرات اضافي ديگر از قبيل، دزدي، دله دزدي و عدم تحويل،آبشيرين،اكسيداسيون، نشت، زنگزدگي، ريزش و سرخالي شدن مايعات،
لهشدن، شكست، خمشدن، خراشبرداشتن، لكشدنوخسارات ناشياز رطوبت، حرارتومجاورت با كالاي ديگر (بو گرفتن و آلوده شدن)
در بيمهنامه باربري با شرايط تمام خطر، خسارات زير شامل تعهدات بيمهگر نخواهد بود.
خسارات ناشي از سوءنيت و اقدامات عمدي بيمهگذار و يا نمايندگان او.
خسارات ناشي از تأخير در حمل و عدم تحويل كالاي مورد بيمه ولو اين كه به علت يكي ازحوادث و خطرات مشمول و مورد تعهد بيمهگر پديد آمده باشد.
خسارات ناشي از عيب ذاتي و يا كيفيت خاص مورد بيمه.
خسارات ناشي از عمل جانوران موذي از قبيل موش و حشرات.
خسارات عادي از قبيل، تبخير يا كسري مايعات كه به علت حادثه پديد نيامده باشد.
خسارات ناشي از جنگ، شورش، آشوب و بلوا.
شوراي عالي بيمه براساس آييننامه شماره ۸ مصوب ۱۳۵۲/۶/۳۰ نرخ بيمهنامههاي باربري را بهشرح زير تعيين كرده است.
نرخ بيمهنامه با شرايط اف.پي.ا. به انضمام خطر عدم تحويل ۳/۵ در هزار و بدون عدم تحويل ۳در هزار تصويب شده كه اين نوع نرخگذاري براساس پوشش بيمهاي است و توجهي به نوع كم خطر و ياپرخطر بودن كالا ندارد. در سال ۱۳۵۸ نرخهاي فوق ۱۵% كاهش يافت.
نرخ بيمهنامه دبليو.ا. به انضمام خطرهاي عدم تحويل، دزدي، قلابزدگي، آبديدگي،روغنزدگي، شكست و ريزش برحسب نوع كالا به تفكيك معين و مشخص شده است كه حداقل نرخبراي كالاي كم خطر و حداكثر براي كالاي پرخطر در نظر گرفته شده است.
نرخ بيمهنامه تمام خطر همان نرخهاي مصوب براي هر نوع كالا در پوشش دبليو.ا. به اضافه ۲۰%است.
لازم به توضيح است كه اعتبار بيمهنامههاي باربري در هر سه نوع پيش گفته براساس شرايطبيمهنامههاي اف.پي.آ.،دبليو.ا. و تمام خطر انستيتوي بيمهگران لندن از زمان بارگيري كالاي مورد بيمهدر وسيله حمل شروع و در تمام مدت حمل عادي و تا هنگام تخليه آن در انبار بيمهگذار واقع در مقصدمندرج در بيمهنامه و يا تحويل كالا به بيمهگذار و يا انقضاي مدت ۶۰ روز از تخليه كالا در بندر مقصدادامه خواهد داشت.
اما مدت زمان اعتبار اين بيمهنامهها پس از تخليه كالا از كشتيهاي اقيانوسپيمابراساس عرف و مقررات متداول در ايران ۴۵ روز است كه براساس درخواست بيمهگذار و با صدورالحاقيه تمديد ميشود.
پوشش خطر جنگ :
در تمامي قوانين و مقررات بيمهاي كشورها به صراحت بيان شده است كه جبران خسارات ناشي ازجنگ خارج از شمول تعهدات بيمهگر است، مگر اين كه بين بيمهگر و بيمهگذار، برخلاف آن توافقي بهعمل آمده باشد. استثناي خطر جنگ و عدم تعهد بيمهگر در جبران خسارات وارد داراي سوابق طولانياست.
در زمان جنگ بينالملل اول، خسارات وارد به شناورها و محمولات آنها كه به علت جنگ و ياناوگانهاي متخاصم و يا مينگذاري درياها ايجاد شده بود باعث شد كه بيمهگران خسارات زيادي رامتحمل شوند و در نتيجه دولتهاي اروپا ناگزير در امر بيمه باربري زمان جنگ مداخله كردند و ضمنحمايت از ناوگانهاي تجاري به وسيله ناوگان جنگي، عهدهدار ارائه پوشش جنگ هم شدند.
به اين ترتيب چنانچه در هريك از انواع بيمه، نامي از خطر جنگ برده نشود و در زمينه جبرانخسارات وارده توافقي بين دو طرف قرارداد (بيمهگر و بيمهگذار) صورت نپذيرفته باشد، خساراتي كهمنشاء و عامل آن جنگ و يا شورش و آشوب و بلوا باشد در تعهد بيمهگر نخواهد بود.
خطرات تحت پوشش شرايط جنگ :
مهمترين خطراتي كه بيمهگر در رابطه با خطر جنگ پوشش ميدهد به طور خلاصه عبارت است از - بازداشت محموله، معطل كردن و يا تصرف كالا و كليه زيانهاي ديگري كه ناشي از اين گونه عملياتباشد
هرگونه خسارتي كه از عمليات جنگ و يا شبه جنگي پديد آمده باشد.
خسارات ناشي از جنگهاي داخلي، انقلاب، شورشها و دزدي دريايي.
جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، شورش، قيام يا زدوخوردهاي ناشي از آنها يا هرنوع عملخصمانهاي كه بهوسيله يا عليه يك قدرت متحارب ديگر صورت پذيرد
خسارات ناشي از مينها، اژدرها، بمبها و يا ساير سلاحهاي جنگي متروكه
زيان همگاني و هزينههاي نجات مربوط به پيشگيري از خسارت يا براي جلوگيري از خسارتخطرهاي مورد بيمه فوق كه براساس قوانين حمل و يا عرف و قوانين حاكم تعديل و تعيين شده باشد.
بيمهگر زمان ارائه پوشش جنگ متعهد جبران خسارات زير نيست
از بين رفتن، تلف و خسارت و يا هزينههاي ناشي از عمل نادرست و يا عمدي بيمهگذار
نشت عادي، كم شدن وزن و يا فرسودگي عادي مورد بيمه.
خسارات وارد قبل از بارگيري كالا در كشتي اقيانوسپيما و يا شناور خساراتي كه بعد از گذشت ۱۵ روز از نيمه شب روز ورود كشتي اقيانوسپيما به بندر بين راه و يابندر ترانزيت ايجاد شده باشد.
از بين رفتن، آسيبديدگي يا هزينه ناشي از عيب ذاتي كالا خسارات ناشي از تلف و يا آسيبديدگي كالا يا هزينههاي ناشي از اعسار يا قصور در انجامتعهدات مالي مالكين كشتي، اجاره كنندگان، متصديان و يا مديران.
هزينههاي نجات كالاي مورد بيمه كه غرق شده و براساس قوانين خسارت همگاني بايد پرداختشود و بيمهگر طبق قوانين يورك - آنتورپ تعهدات خود را ميپردازد، مشروط بر اين كه اين تعهداتمغايرتي با شرايط بيمهنامه جنگي و قوانين حمل و نقل نداشته باشد.
خسارات ناشي از اقدامات و يا عمليات افرادي كه براي كسب قدرت و يا براندازي حكومتي اقدامميكنند.
نرخ پوشش جنگ :
اصولا خطر جنگ در بيمه باربري كالا جزء استثنائاتي است كه چنانچه شرط خلاف آن مورد موافقتبيمهگر قرار گرفته باشد، با دريافت حق بيمه اضافي مربوط به جنگ آن را پوشش ميدهد. نرخ پوششجنگي، توسط كميته نرخگذاري خطر جنگي لندن(۲۰) هم در مورد بدنه و هم در مورد كالا تعيين و اعلامميشود كه نوسان اين نرخ معمولا بستگي به شدت درگيري در مناطق جنگي و تعداد هدفهايي دارد كهتوسط نيروهاي متخاصم مورد اصابت قرار گرفتهاست .
خسارت همگاني :
خسارت يا زيان همگاني اختصاص به حمل و جابجايي كالا از طريق دريا دارد. خسارت همگاني بهآن دسته از خساراتي گفته ميشود كه ناخداي كشتي طبق اختياراتي كه به او تفويض شده است به منظورنجات كالا و كشتي و يا هردوي آنها قسمتي از كالا و يا ابزار و ادوات و متعلقات كشتي را به دريا ميريزد.در اين حالت خسارات وارد نه تنها برعهده صاحبان كالايي كه كالايشان به دريا ريخته شده و يا مالككشتي است، بلكه خسارت بين كليه افرادي كه به نحوي در آن سفر دريايي ذينفع هستند تقسيم ميشودو هريك بايد به تناسب ارزش كالا و يا كشتي، خود سهمي از خسارت را پرداخت نمايند.
تاريخچه پيدايش خسارتهمگاني روشن نيست ولي همگان براين عقيدهاند كه دريانورداناوليهبااينگونه خسارتها آشنايي داشتهاند، زيرا ازهمانابتدا صاحبان كالا به اين نتيجه رسيده بودند كه برايپيشگيري از خطرات دريا، بايد با هماهنگي كامل انجام وظيفه كنند و لذا به همين منظور به ناخدايانكشتيهاي تجاري اختيار داده شدهبود كهدرزمان بروزخطر و حادثه اقداماتلازم را براي نجات كشتي وكالا انجام دهند، ولو اينكه منجر به فدا كردن بخشي از محموله كشتي شود.
اولين بار اين رسم در جزيره رودس به صورت قانون پذيرفته شد. اين قانون مقرر ميداشت كه اگرناخداي كشتي براي سبك كردن آن كالايي را به دريا بريزد آنچه براي حفظ كالاي همه فدا شده بايد ازطرف كليه صاحبان كالا جبران شود.
مصاديق خسارت همگاني :
ميتوان چنين نتيجه گرفت كه خسارات همگاني شامل پرداخت هزينهها و فدا كردن كالا به شرح زيرخواهد بود:
خساراتي كه به ماشينآلات و يا قطعات مكانيكي براي نجات عمومي و براثر فدا كردن به كشتيايجاد شده باشد.
سبك كردن كالاي رو و زير عرشه كشتي به منظور نجات كشتي و كالا.
خسارات ناشي از كاربرد وسايل آتشنشاني از قبيل آب و پودر كف.
تخليه و بارگيري كالاي مورد بيمه در بندر پناه و يا در مواقعي كه كشتي به گل نشسته است.
هزينههايي كه براي شناور ساختن كشتي به گل نشسته صرف شده است.
هزينههايي كه براي ورود كشتي به بندر پناه براي انجام تعميرات مورد نياز پرداخت ميشود.
هزينههاي تخليه و بارگيري كالا در بندر پناه.
هزينههاي نجات :
هزينههاي نجات هزينههايي است كه به منظور نجات كشتي و محمولات آن از حادثه، در حالي كهخطر و عواقب ناشي از آن منافع موجود در آن سفر دريايي را مورد تهديد قرار داده است به مصرفميرسد و معمولا به حساب زيان همگاني منظور خواهد شد.
چنانچه مالكين كشتي و يا صاحبان كالا ازپرداخت هزينههاي نجات سرباز زنند نجات دهنده حقتوقيف كشتي و كالا را دارد. در تعيين هزينههاي نجات، معمولا دادگاه و يا داوران منتخب با درنظرگرفتندشواري عمليات نجات و خطراتي كه نجات دهندگان را تهديد ميكرده ميزان هزنيه نجات را تعيينميكنند. عوامل زير از جمله مسائلي است كه درتعيين هزينهنجات نقشعمده و اساسي دارد.
تعداد افرادي كه كارنجات را انجام دادهاند. انرژي و مهارتهايي كه در نجات كشتي و كالا مورد استفاده قرار گرفته است. ارزش دستگاهها و تجهيزاتي كه براي نجات كشتي و كالاي آن مورد استفاده قرار گرفته و ميزانخطري كه اين دستگاهها در معرض آن قرار داشته است. ارزش كالاي نجات داده شده توسط گروه نجات (ارزش كالا، كشتي، سوخت، كرايه ارزيابي خطري كه نجات دهندگان، كالا و كشتي را ازآن نجات دادهاند.
عدم تحويل كالا :
اصولا عدم تحويل به وضعيتي گفته ميشود كه كالاي مورد بيمه يا يك قسمت از آن در جريان حملو به دليل نامعلومي مفقود شده باشد و بيمهگذار از دريافت كالاي خود محروم شود. به همين دليلچنانچه عدم تحويل كالا مشخص باشد مثلا كالا غرق شده و يا به سرقت رفته باشد، اين خسارت بهعنوان عدم تحويل تلقي نميشود و بيمهگذار ميتواند خسارت وارد را تحت عنوان خطري كه واقع شدهو معين و مشخص هم هست مطالبه كند
اين نكته قابل ذكر است كه چنانچه كالاي تحويل شده به بيمهگذار از نقطه نظر تعداد بستهها منطبق بابارنامه باشد، اما كم و كسري در محتويات آن مشاهده شود اين كسري كالا از مصاديق عدم تحويل كالا بهشمار نميرود، بلكه اصولا بنام خسارت كسري ناميده ميشود و اگر بيمهگذار وجهي بابت عدمتحويل كالاي خود از شركتهاي كشتيراني و يا متصديان حمل دريافت كرده باشد، بيمهگر محق استآنچه را بابت خسارت عدم تحويل به بيمهگذار پرداخته، مسترد دارد. بايد اضافه كرد كه تعهد شركتهايكشتيراني و متصديان حمل، براساس شرايط مندرج در بارنامه بسيار محدود و بين ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلاربراي هر بسته است.
لینک های کمکی :
:: تدوین طرح توجیهی کاملا اختصاصی با نرم افزار کامفار 3 با مهر مورد تایید بانکها
:: دانلود بانک جامع طرح های توجیهی در تمام شاخه های صنعتی با طبقه بندی میکرو
:: دانلود یک مجموعه ی بینظیر طرح توجیهی در شاخه ی کشاورزی و دامپروری و همینطور کشت و صنعت
:: مجموعه ی بسیار جامع و تکرار نشدنی از طرح های توجیهی گردشگری و جهانگردی و بوم گردی و ایرانگردی و کسب و کارهای خانگی
:: آشنایی با مفهوم طرح توجیهی و طرح امکان سنجی با بیانی ساده
:: آشنایی با سامانه ی کارا و وام روستایی و وام اشتغال فراگیر
:: آشنایی با نرم افزار کامفار ( نرم افزار تخصصی نوشتن طرح توجیهی )
:: دانلود طرحهای توجیهی تیپ رایگان :
:: لیست طرحهای توجیهی صنعتی ( جهت دانلود کلیک فرمایید )
:: لیست طرحهای توجیهی کشاورزی دامپروری دامداری ( جهت دانلود کلیک فرمایید )
:: لیست طرحهای توجیهی خدماتی جهانگردی گردشگری ( جهت دانلود کلیک فرمایید )
:: لیست طرحهای توجیهی معدنی ( جهت دانلود کلیک فرمایید )
:: در صورتی که بازرگان هستید یا به واردات و صادرات علاقه مند هستید این مطالب نیز احتمالا برای شما جذاب هستند :
:: برگزاری تور آموزشی گردشگری برای واردات از چین
:: تخفیفات استثنایی و خاص برای واردات از چین
:: 3 نکته ی حیاتی در تجارت و واردات از چین
:: کدام شهر های چین برای خرید و واردات مناسبترند !
:: کیفیت کالای چینی خوب است یا بد ؟ مسئله این است !
:: خدمات بازرگانی ما برای واردات از چین و اتحادیه اروپا
:: مقالات بازرگانی کاربردی در حوزه تجارت و خرید خارجی