طرح توجیهی تولید آجر نمای پرسی سال 1400 + کامفار ( Word و Pdf )

Brick

جهت سفارش مطالعات بازار و طرح توجیهی تولید آجر نمای پرسی سال 1402 با نرم افزار کامفار به صورت فایل word و pdf ، جهت اخذ جواز تاسیس و وام و تسهیلات بانکی ، این مقاله را مطالعه نموده و سپس با ما تماس بگیرید ضمنا میتوانید فایل طرح توجیهی تولید آجر نمای پرسی را که آرشیوی و مربوط به سالهای گذشته میباشد ، صرفا جهت مطالعه از انتهای همین صفحه دریافت نمایید.

 

آجر نمای پرسی با استفاده از آب و خاک تولید می شود و معمولا پس از تولید عملیاتی بر روی آن انجام نمی شود . عمده کاربرد آجر نمای پرسی در صنعت ساختمان سازی می باشد .


نکاتی درباره محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر نمای پرسی


طبق استاندارد شماره 7 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، آجر فرآورده ایست مصنوعی که از پختن خشت خشک شده بدست می آید ، خاک مناسب جهت تولید آجر رسی در استاندارد 1162 آمده است .

البته در روش نیمه خشک ، خاک مرطوب پرس می شود ، تا خشت آماده برای پختن تولید گردد و خاک مناسب جهت تولید آجر ، خاک رس و مواد رسی می باشد .

خاکی که مقدار زیادی اکسید آلومینیم و سیلیکات کلسیم داشته باشد ، برای آجر سازی بسیار مناسب است و کد آیسیک محصول 26931117 می باشد .

ضمناً مواد خارجی و زائد نظیر سنگ ریزه ، به خصوص سنگ ریزه های آهکی و ریشه گیاهان نبایستی در گلی که برای تولید خشت بکار می رود ، وجود داشته باشد .

کیفیت سطوح خارجی :

آجرهای نما باید خوب پخته شده باشند و سطوح آن ها عاری از ترک های عمیق و گسترده بوده و لبه ها و گوشه های آن ها خسارت ندیده باشد و دانه های سنگی کوچک و ذرات آهک منبسط شونده در آنها وجود نداشته باشد ، مقطع بریده شده این آجرها باید بافت نسبتاً یکنواختی داشته باشد .

کلمه خوب پخته شدن نباید ایجاد ابهام کند و منظور از خوب پخته شدن ، به وجود آمدن حالت چسبندگی سرامیکی مناسب در جسم آجر می باشد .

سایر مشخصات نظیر پیچیدگی در اثر تحدب و تعقّر ، شوره زدگی ، مقاومت در مقابل یخ زدگی باید مطابق حدود قید شده ، در استاندارد شماره 7 باشد .

مواد اصلی تشکیل دهنده آجر نما خاک و آب می باشد . خاک مصرفی در آجر نما خاک رسی است ، که این خاک باید 15 تا 20 درصد ماسه داشته باشد ، اگر مقدار ماسه کمتر باشد ، آجر آن در موقع خشک شدن ترک می خورد و موقع پختن زیاد تغییر شکل می دهد .

اگر ماسه زیاد باشد ، آجر دارای تخلخل زیاد شده و از مقاومت فشاری آن که از ویژگی های مهم آن است ، کاسته می شود .

بنابراین اجزاء تشکیل دهنده خشت 70 تا 75% خاک رس ( که خود باید بین 15 تا 20 درصد ماسه داشته باشد ) و 25 تا 30 % آب می باشد . ضمناً خاک رس آجرپزی ، دارای نقطه ذوب کمتر از 1250 درجه سانتی گراد می باشد . خاک رس مورد مصرف برای ساخت آجر نما ، باید عاری از هرگونه مواد رستنی باشد .

آجر مورد نظر محصول نهائی است که عملیاتی پس از تولید بر روی آن انجام نمی شود و در ساختمان سازی به کار می رود .

استاندارد های قابل توجه ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید آجر نمای پرسی

ابعاد آجر طرح در استانداردهای شماره 1162 و 7 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قید شده است. جهت جلب اعتماد مصرف کنندگان محصول تولیدی و نیز رعایت کلیه نکات مربوط به کنترل کیفیت محصول توجه به استانداردهای موجود امری ضروری است .

به طور کلی در مورد هر محصول ، استانداردهای مختلف ملی و بین المللی وجود دارد . استانداردهای ملی توسط موسسه استانداردها و تحقیقات صنعتی ایران تهیه می گردد و کلیه تولیدکنندگان محصول ملزم به رعایت این استانداردها می باشند .

با توجه به این که موسسه استاندارد از اعضا سازمان بین المللی استاندارد( ISO ) می باشد و از آخرین پیشرفت های علمی و فنی و صنعتی جهان استفاده می نماید ، همچنین شرایط کلی و نیازمندی های خاص کشور را مورد توجه قرارمی دهد ، استانداردهای ذکر شده در این مورد مطابق با استانداردهای جهانی بوده و کاملاً قابل قبول و لازم الاجراء است .

ویژگی های خاک مناسب جهت تولید آجر رسی در استاندارد 1162 آمده است .

شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید آجر نمای پرسی

 اصولاً واردات آجر بر طبق مندرجات کتاب قانون و مقررات صادرات - گمرک جمهوری اسلامی ، بنا به دلایل وجود مواد اولیه مرغوب ، تکنولوژی قابل قبول ، مشکلات حمل و نقل آجر به دلیل حجیم و وزین بودن و غیراقتصادی بودن آن و نیز عدم نیاز به دانش فنی پیچیده ممنوع اعلام شده است . موارد فوق علاوه بر ممنوعیت واردات توجیه ناپذیری واردات را نیز نشان می دهد.

در مورد صادرات آجر اولین قدم اشباع بازار داخلی می باشد و برای این کار بازسازی کارخانجات موجود ، افزایش کارآیی مدیریت و تأسیس واحدهای مشابه جدید چاره ساز خواهد بود .

پس از اشباع می توان ، مازاد بر نیاز را صادر نمود . علاوه بر این بزرگترین مسئله و مشکل در قبال صادرات آجر ، مشکل حمل و نقل آن می باشد ، که قبل از هر برنامه ریزی باید به آن پرداخت .


فرایند تولید آجر نمای پرسی

روش تولید آجر مورد نظر در این طرح به ترتیب چهار مرحله دارد ، که عبارتند از :

  • استخراج خاک
  • آماده سازی و عمل آوری گل آجر و تبدیل به شمش گلی و برش آن به آجر خام
  • خشک کردن
  • پخت خاک استخراج

خاک از معدن با تجهیزات لازم کنده و بار شده و به محل دپوی خاک حمل و انبار می شود ، تا طی فرایندهای طبیعی تحت تأثیر عوامل جوی و با اضافه کردن آب حتی الامکان آماده گردد و از تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی ، لودر و بولدوزر می توان استفاده کرد .

مرحله آماده سازی ، عمل آوری گل آجر و تبدیل به شمش گلی و برش آن : ابتدا ناخالصی ها از قبیل ریشه گیاهان از خاک مجزا شده و خاک تمیز می شود.

سپس خاک به ذرات ریز تبدیل شده و 28 الی 30 درصد آب به آن اضافه می شود و گلی هموژن و یکنواخت حاصل می شود.

سپس گل بدست آمده وارد دستگاه اکسترودر شده و پس از خروج از دستگاه اکسترودر ، شمش گلی بریده می شود .

عمل فرآوری گل به ناخالصی ها نظیر شن ، ماسه ، ریشه ، گیاهان و وجود ناخالصی های دیگر از قبیل سنگ آهک ، و کلوخه های سخت در خاک بستگی دارد .

پس از تولید شمش گل توسط دستگاه اکسترودر ، شمش گل حاصله بر روی نقاله قرار گرفته و به طرف دستگاه برش حرکت می کند و به ابعاد مورد نظر برش داده می شود .

در اینجا ، خشت خام از خشت های مرغوب تفکیک شده و خشت های خام توسط نوار نقاله ، مجدداً به مخلوط کن ، قبل از دستگاه اکسترودر وارد می شود .

پس از برش شمش گلی نیاز به خشک کردن خشت ها و پختن آجر خام می باشد .

خشک کردن خشت های خام روش های متعددی برای خشک کردن خشت خام وجود دارد که عبارتند از :

  • استفاده از اتاقک خشک کن
  • استفاده از خشک کن تونلی
  • استفاده از فضای باز آفتابی

استفاده از اتاقک خشک کن

خشت های خام به منظور انتقال به خشک کن اتاقکی ، پس از برش اتوماتیک به دستگاه فینگرکار ( car Finger ) وارد می شوند .

دستگاه فینگر کار قفسه بندی شده است و 14 طبقه دارد ، که هر طبقه 4 ردیف پالت داشته و ظرفیت هر پالت حدود 18 عدد آجر می باشد .

زمانی که دستگاه فینگرکار از خشت خام پر شد ، توسط ترانسفرکاربه خشک کن های اتاقکی انتقال می یابد .

اتاقک های خشک کن معمولاً دو اتاقکی با ظرفیت هر یک 12 فینگرکار می باشند .

دستگاه فینگرکار پس از خشک شدن خشت ها ، مجدداً توسط دستگاه ترانسفرکار به محل تخلیه حمل می شود و آجرها به طور اتوماتیک بر روی نوار نقاله تخلیه می شوند .

استفاده از خشک کن تونلی

در این روش ، خشت ها بر روی قفسه ای مستتر شده و روی نقاله داخل خشک کن تونلی که به طور پیوسته در حرکت است قرار می گیرد .

سرعت حرکت نقاله به صورتی کنترل می شود ، که تا زمانی که خشت های خام به انتهای خشک کن می رسند ، خشک شده باشند .

استفاده از فضای باز آفتابی مناطق کویری ، مرکزی و شرقی ، جنوبی و غربی ایران از فضای باز آفتابی در خشک کردن خشت های تر استفاده می کنند .

در این روش ، از فضای باز استفاده شده و خشت های خام پس از برش بر روی واگن چیده شده و توسط یدک کش به محوطه ای که زیر نور آفتاب قرار دارد آورده می شود .

تخلیه خشت ها به کمک کارگر صورت می گیرد . به منظور صرفه جوئی در فضا ، پس از این که خشت ها تا حدودی خشک شوند ، می توان آن ها را بر روی یکدیگر چید .

این روش خشک کردن مناسب 9 ماه از سال است ، که بارندگی وجود ندارد و هوا آفتابی و مناسب خشک کردن است .

استفاده از فضای باز آفتابی

روش خشک کردن در فضای آفتابی ، تولیداتی به کیفیت روش های خشک کن های تونلی و اتاقکی نمی دهد ، اما با آموزش کارگران تخلیه کننده ، نظافت محیط کار می توان به کیفیت کار افزود و از پیدایش نقص هایی نظیر ترک خوردگی ، له شدگی ، پیچیدگی و خم شدگی و ناصافی های سطحی جلوگیری کرد و از سرمایه گذاری بی مورد راجع به خشک کن های تونلی و اتاقکی جلوگیری نمود .

زیرا کیفیت خشت های خشک شده در فضای آزاد آفتابی در حد قابل قبول می شود .

در مواردی که نیاز به خشک کردن خشت ها در فصل زمستان است و یا سعی می شود ، که نیروی کارگر تخلیه کن خشت ها حذف گردد و یا تا حدودی تولید را اتوماتیک نمود به ناچار از خشک کن های تونلی و یک اتاقکی استفاده می گردد .

انتخاب روش خشک کردن خشت خام در تولید آجر نیمه اتوماتیک از فضای آزاد آفتابی استفاده می شود در صورتی که در تولید آجر نما ماشینی از اتاقک خشک کن استفاده می گردد .

ماشین آلات مورد نیاز ، جهت اجرای طرح توجیهی تولید آجر نمای پرسی
  • آسیاب آزمایشگاهی
  • ترازوی آزمایشگاهی
  • سنگ خرد کن آزمایشگاهی
  • بالن های شیشه ای
  • محفظه سرد کننده
  • گرمچال مجهز به پنکه ( 110 تا 115 درجه سانتیگراد )
  • اتاق خشک کن آزمایشگاهی

:: دانلود طرح توجیهی تیپ احداث کارخانه تولید آجر نما پرسی

این مطالب هم میتوند برای شما جذاب باشد

سخن مدیر با کاربران

از سال 83 تا امروز کنار شما کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز کشورمان بوده ایم و تمامی تلاش خود را کرده ایم تا در شرایط خوب و بد اقتصادی ، بتوانیم باری از دوش شما برداریم و مسیرتان را هموار سازیم.

بیش از 1100 فقره طرح توجیهی را با نهایت دقت و کیفیت و به سفارش شما کارآفرینان ایران زمین تدوین نمودیم و امروز نیز همچنان با نهایت توان در خدمت شما هستیم و خواهیم بود.

آنچه که باعث دلگرمی ما در این مسیر شده موج تقدیرها و لطف شماست که برخی از این تقدیرنامه ها را جهت مشاهده در صفحه درباره ما کانون مشاوران صنعتی ایران قرار داده ایم.

ما در این مسیر همچنان با شما خواهیم بود و به کار خود میبالیم.

لینک های مفید

دانلود رایگان طرح توجیهی

آدرس و اطلاعات تماس

تهران ، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی (جهت دریافت لوکیشن به ما در واتساپ پیام دهید)

iranicc.ir@gmail.com

021-77869979

09126277388 (ایمان حبیبی)

09127975250 (امیر حبیبی)

09360555304 (ایمان حبیبی واتساپ)

شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید
© 1383, 1403 تمامی حقوق این سایت محفوظ است.